Povstání v Libyi: "Al-Džazíra efekt"
Uprising in Libya: "The Al-Jazeera Effect"
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44286Identifikátory
SIS: 111780
Kolekce
- Kvalifikační práce [18442]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bednařík, Petr
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
18. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Al-Džazíra, arabské jaro, Libye, 11. září, KatarKlíčová slova (anglicky)
Al Jazeera, Arab spring, Libya, 9, 11, QatarBakalářská práce Povstání v Libyi: "Al-Džazíra efekt" zkoumá prostřednictvím kvantitativní analýzy vztah českých tištěných médií k arabské zpravodajské síti Al-Džazíra. Úvodní teoretická část práce je rozdělena do třech oddílů. V prvním oddílu autor Al-Džazíru představuje jako významného hráče na regionálním i globálním trhu zpravodajských televizí. Druhý oddíl shrnuje poznatky o dvou zajímavých fenoménech, které nejsou v odborné literatuře jednoznačně vnímány - tzv. "CNN efektu" a "Al-Džazíra efektu". Třetí oddíl pak reflektuje dosavadní kvantitativní výzkumy, které se zpravodajstvím Al-Džazíry zabývaly. Jádro práce spočívá v samotném kvantitativním výzkumu. Autor se zaměřil na klíčové události, u kterých bylo možné předpokládat zvýšený výskyt zmínek o Al-Džazíře. Proto byla v práci zkoumána dvě dvanáctiměsíční období, ve kterých mezinárodní zpravodajství informovalo o událostech spojených s teroristickými útoky na Světové obchodní centrum z 11. září 2001, resp. o vývoji protirežimních povstání na Blízkém východě a v severní Africe souhrnně označovaných jako tzv. arabské jaro v roce 2011. Desetiletý odstup mezi oběma obdobími autorovi umožnil zaměřit se zejména na posun, k němuž ve vztahu k Al-Džazíře u českých tištěných médií došlo. Sledován byl i vývoj v práci českého tisku s Al-Džazírou jako...
The bachelor thesis Uprising in Libya: "The Al-Jazeera Effect" uses a quantitative analysis to examine the relationship the Czech printed media has towards the Arab news network Al Jazeera. The preliminary theoretical part is divided into three sections. In the first section, the author presents Al Jazeera as an important actor in the regional and global television news market. The second section summarizes the findings about two interesting phenomenons that aren't unanimously accepted by academic literature - the so called "CNN effect" and the "Al Jazeera effect". The third section then reflects on the current quantitative research that deals with Al Jazeera's news coverage. The core of this thesis rests solely on the quantitative research. The author focused on key events that could be expected to increase the references to the Al Jazeera network. Therefore, the thesis examined two twelve month periods in which international news outlets informed of the events related to the terrorist attacks on the World Trade Center on September 11th 2001, and of the development of anti-regime uprisings in the Middle East and North Africa collectively labeled as the Arab Spring in 2011. The ten-year gap in between these two periods has given the author a chance to focus particularly on the change in the...