J.K.Toole, Kurt Vonnegut, Jr. and Ken Kesey: Authority and Grotesque in the U.S. Literature of The 1960s.
J.K. Toole, Kurt Vonnegut, Jr. a Ken Kesey: Autorita a groteska v americké literatuře šedesátých let
dissertation thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43676Identifiers
Study Information System: 101991
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Sukdolová, Alice
Olehla, Richard
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Literature
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Autorita, groteska, americká literatura, šedesátá léta, šibalové, karnevalová kultura, moc, antipsychiatrické hnutí, repeticeKeywords (English)
Authority, grotesque, american literature, the US 1960s, tricksters, carnival culture, power, Anti-psychiatric movement, repetitionPráce se zaměřuje na roli groteskna a autority v dílech amerických autorů, která vznikla v USA v šedesátých letech. Teoretickými východisky, která byla použita k rozboru konkrétních děl vybraných autorů, je bachtinovské pojetí lidové karnevalové kultury, dále teorie Vizenora, opět vycházející z Bachtina a týkající se "šibalů" (tricksters). Dizertační práce používá teoretická východiska, která se týkají působení autority nad jednotlivcem dle Foucaulta, a dále vychází z Deleuzeovy repetice a schizoanalýzy. Hlavním úkolem této dizertační práce je poukázat na prvky, které mají analyzovaná díla společné a také na rozdíly, které se projevují rozlišným pojetím boje proto autoritě. Dalším jednotícím prvkem je pohled na šílenství, které je v těchto dílech osvobozující silou. Autoři byli vybráni pro svůj provokativní postoj k moci, která je uplatňována nad jednotlivcem. Groteska slouží jako prostředek zesměšnění a zdiskreditování autority, jejíž nehumánní projevy jsou zdůrazněny v dílech analyzovaných autorů. Analyzovanými autory jsou: John Kennedy Toole (Spolčení hlupců), Kurt Vonnegut Jr. (Jatka č.5) a Ken Kesey (Vyhoďme ho z kola ven).
The dissertation focuses on the impact of authority and grotesque in the U.S. literature of the 1960s. The key theoretical approaches used for the analysis were: Bakhtinian theory concerning popular carnival culture and Vizenor's theory concerning tricksters, Deleuzian notion of repetition and schizoanalysis and the theory of Foucault concerning power and anti- authority struggles. The main task of the analysis was to trace the common and differentiating features which were demonstrated in the novels in the form of anti-authority struggles and forms of madness, which is viewed as a deliberating force. The authors were chosen for their challenging attitudes toward the forms of power exercised over the American society and for the usage of the grotesque as a tool to convey a subversive message. The analysed authors were John Kennedy Toole and his A Confederacy of Dunces, Kurt Vonnegut Jr. and his Slaughterhouse 5 and Ken Kesey's One Flew Over the Cuckoo's Nest.