J.K.Toole, Kurt Vonnegut, Jr. and Ken Kesey: Authority and Grotesque in the U.S. Literature of The 1960s.
J.K. Toole, Kurt Vonnegut, Jr. a Ken Kesey: Autorita a groteska v americké literatuře šedesátých let
dizertační práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43676Identifikátory
SIS: 101991
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sukdolová, Alice
Olehla, Richard
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglická a americká literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglistiky a amerikanistiky
Datum obhajoby
28. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Autorita, groteska, americká literatura, šedesátá léta, šibalové, karnevalová kultura, moc, antipsychiatrické hnutí, repeticeKlíčová slova (anglicky)
Authority, grotesque, american literature, the US 1960s, tricksters, carnival culture, power, Anti-psychiatric movement, repetitionPráce se zaměřuje na roli groteskna a autority v dílech amerických autorů, která vznikla v USA v šedesátých letech. Teoretickými východisky, která byla použita k rozboru konkrétních děl vybraných autorů, je bachtinovské pojetí lidové karnevalové kultury, dále teorie Vizenora, opět vycházející z Bachtina a týkající se "šibalů" (tricksters). Dizertační práce používá teoretická východiska, která se týkají působení autority nad jednotlivcem dle Foucaulta, a dále vychází z Deleuzeovy repetice a schizoanalýzy. Hlavním úkolem této dizertační práce je poukázat na prvky, které mají analyzovaná díla společné a také na rozdíly, které se projevují rozlišným pojetím boje proto autoritě. Dalším jednotícím prvkem je pohled na šílenství, které je v těchto dílech osvobozující silou. Autoři byli vybráni pro svůj provokativní postoj k moci, která je uplatňována nad jednotlivcem. Groteska slouží jako prostředek zesměšnění a zdiskreditování autority, jejíž nehumánní projevy jsou zdůrazněny v dílech analyzovaných autorů. Analyzovanými autory jsou: John Kennedy Toole (Spolčení hlupců), Kurt Vonnegut Jr. (Jatka č.5) a Ken Kesey (Vyhoďme ho z kola ven).
The dissertation focuses on the impact of authority and grotesque in the U.S. literature of the 1960s. The key theoretical approaches used for the analysis were: Bakhtinian theory concerning popular carnival culture and Vizenor's theory concerning tricksters, Deleuzian notion of repetition and schizoanalysis and the theory of Foucault concerning power and anti- authority struggles. The main task of the analysis was to trace the common and differentiating features which were demonstrated in the novels in the form of anti-authority struggles and forms of madness, which is viewed as a deliberating force. The authors were chosen for their challenging attitudes toward the forms of power exercised over the American society and for the usage of the grotesque as a tool to convey a subversive message. The analysed authors were John Kennedy Toole and his A Confederacy of Dunces, Kurt Vonnegut Jr. and his Slaughterhouse 5 and Ken Kesey's One Flew Over the Cuckoo's Nest.