Zobrazit minimální záznam

J.K. Toole, Kurt Vonnegut, Jr. a Ken Kesey: Autorita a groteska v americké literatuře šedesátých let
dc.contributor.advisorUlmanová, Hana
dc.creatorKocmichová, Linda
dc.date.accessioned2020-11-26T19:57:06Z
dc.date.available2020-11-26T19:57:06Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/43676
dc.description.abstractThe dissertation focuses on the impact of authority and grotesque in the U.S. literature of the 1960s. The key theoretical approaches used for the analysis were: Bakhtinian theory concerning popular carnival culture and Vizenor's theory concerning tricksters, Deleuzian notion of repetition and schizoanalysis and the theory of Foucault concerning power and anti- authority struggles. The main task of the analysis was to trace the common and differentiating features which were demonstrated in the novels in the form of anti-authority struggles and forms of madness, which is viewed as a deliberating force. The authors were chosen for their challenging attitudes toward the forms of power exercised over the American society and for the usage of the grotesque as a tool to convey a subversive message. The analysed authors were John Kennedy Toole and his A Confederacy of Dunces, Kurt Vonnegut Jr. and his Slaughterhouse 5 and Ken Kesey's One Flew Over the Cuckoo's Nest.en_US
dc.description.abstractPráce se zaměřuje na roli groteskna a autority v dílech amerických autorů, která vznikla v USA v šedesátých letech. Teoretickými východisky, která byla použita k rozboru konkrétních děl vybraných autorů, je bachtinovské pojetí lidové karnevalové kultury, dále teorie Vizenora, opět vycházející z Bachtina a týkající se "šibalů" (tricksters). Dizertační práce používá teoretická východiska, která se týkají působení autority nad jednotlivcem dle Foucaulta, a dále vychází z Deleuzeovy repetice a schizoanalýzy. Hlavním úkolem této dizertační práce je poukázat na prvky, které mají analyzovaná díla společné a také na rozdíly, které se projevují rozlišným pojetím boje proto autoritě. Dalším jednotícím prvkem je pohled na šílenství, které je v těchto dílech osvobozující silou. Autoři byli vybráni pro svůj provokativní postoj k moci, která je uplatňována nad jednotlivcem. Groteska slouží jako prostředek zesměšnění a zdiskreditování autority, jejíž nehumánní projevy jsou zdůrazněny v dílech analyzovaných autorů. Analyzovanými autory jsou: John Kennedy Toole (Spolčení hlupců), Kurt Vonnegut Jr. (Jatka č.5) a Ken Kesey (Vyhoďme ho z kola ven).cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectAuthorityen_US
dc.subjectgrotesqueen_US
dc.subjectamerican literatureen_US
dc.subjectthe US 1960sen_US
dc.subjecttrickstersen_US
dc.subjectcarnival cultureen_US
dc.subjectpoweren_US
dc.subjectAnti-psychiatric movementen_US
dc.subjectrepetitionen_US
dc.subjectAutoritacs_CZ
dc.subjectgroteskacs_CZ
dc.subjectamerická literaturacs_CZ
dc.subjectšedesátá létacs_CZ
dc.subjectšibalovécs_CZ
dc.subjectkarnevalová kulturacs_CZ
dc.subjectmoccs_CZ
dc.subjectantipsychiatrické hnutícs_CZ
dc.subjectrepeticecs_CZ
dc.titleJ.K.Toole, Kurt Vonnegut, Jr. and Ken Kesey: Authority and Grotesque in the U.S. Literature of The 1960s.en_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-06-28
dc.description.departmentÚstav anglistiky a amerikanistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId101991
dc.title.translatedJ.K. Toole, Kurt Vonnegut, Jr. a Ken Kesey: Autorita a groteska v americké literatuře šedesátých letcs_CZ
dc.contributor.refereeSukdolová, Alice
dc.contributor.refereeOlehla, Richard
dc.identifier.aleph001557965
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglická a americká literaturacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Literatureen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglistiky a amerikanistikycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglická a americká literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csPráce se zaměřuje na roli groteskna a autority v dílech amerických autorů, která vznikla v USA v šedesátých letech. Teoretickými východisky, která byla použita k rozboru konkrétních děl vybraných autorů, je bachtinovské pojetí lidové karnevalové kultury, dále teorie Vizenora, opět vycházející z Bachtina a týkající se "šibalů" (tricksters). Dizertační práce používá teoretická východiska, která se týkají působení autority nad jednotlivcem dle Foucaulta, a dále vychází z Deleuzeovy repetice a schizoanalýzy. Hlavním úkolem této dizertační práce je poukázat na prvky, které mají analyzovaná díla společné a také na rozdíly, které se projevují rozlišným pojetím boje proto autoritě. Dalším jednotícím prvkem je pohled na šílenství, které je v těchto dílech osvobozující silou. Autoři byli vybráni pro svůj provokativní postoj k moci, která je uplatňována nad jednotlivcem. Groteska slouží jako prostředek zesměšnění a zdiskreditování autority, jejíž nehumánní projevy jsou zdůrazněny v dílech analyzovaných autorů. Analyzovanými autory jsou: John Kennedy Toole (Spolčení hlupců), Kurt Vonnegut Jr. (Jatka č.5) a Ken Kesey (Vyhoďme ho z kola ven).cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation focuses on the impact of authority and grotesque in the U.S. literature of the 1960s. The key theoretical approaches used for the analysis were: Bakhtinian theory concerning popular carnival culture and Vizenor's theory concerning tricksters, Deleuzian notion of repetition and schizoanalysis and the theory of Foucault concerning power and anti- authority struggles. The main task of the analysis was to trace the common and differentiating features which were demonstrated in the novels in the form of anti-authority struggles and forms of madness, which is viewed as a deliberating force. The authors were chosen for their challenging attitudes toward the forms of power exercised over the American society and for the usage of the grotesque as a tool to convey a subversive message. The analysed authors were John Kennedy Toole and his A Confederacy of Dunces, Kurt Vonnegut Jr. and his Slaughterhouse 5 and Ken Kesey's One Flew Over the Cuckoo's Nest.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglistiky a amerikanistikycs_CZ
thesis.grade.codeN
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990015579650106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV