dc.contributor.advisor | Ulmanová, Hana | |
dc.creator | Kocmichová, Linda | |
dc.date.accessioned | 2020-11-26T19:57:06Z | |
dc.date.available | 2020-11-26T19:57:06Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/43676 | |
dc.description.abstract | The dissertation focuses on the impact of authority and grotesque in the U.S. literature of the 1960s. The key theoretical approaches used for the analysis were: Bakhtinian theory concerning popular carnival culture and Vizenor's theory concerning tricksters, Deleuzian notion of repetition and schizoanalysis and the theory of Foucault concerning power and anti- authority struggles. The main task of the analysis was to trace the common and differentiating features which were demonstrated in the novels in the form of anti-authority struggles and forms of madness, which is viewed as a deliberating force. The authors were chosen for their challenging attitudes toward the forms of power exercised over the American society and for the usage of the grotesque as a tool to convey a subversive message. The analysed authors were John Kennedy Toole and his A Confederacy of Dunces, Kurt Vonnegut Jr. and his Slaughterhouse 5 and Ken Kesey's One Flew Over the Cuckoo's Nest. | en_US |
dc.description.abstract | Práce se zaměřuje na roli groteskna a autority v dílech amerických autorů, která vznikla v USA v šedesátých letech. Teoretickými východisky, která byla použita k rozboru konkrétních děl vybraných autorů, je bachtinovské pojetí lidové karnevalové kultury, dále teorie Vizenora, opět vycházející z Bachtina a týkající se "šibalů" (tricksters). Dizertační práce používá teoretická východiska, která se týkají působení autority nad jednotlivcem dle Foucaulta, a dále vychází z Deleuzeovy repetice a schizoanalýzy. Hlavním úkolem této dizertační práce je poukázat na prvky, které mají analyzovaná díla společné a také na rozdíly, které se projevují rozlišným pojetím boje proto autoritě. Dalším jednotícím prvkem je pohled na šílenství, které je v těchto dílech osvobozující silou. Autoři byli vybráni pro svůj provokativní postoj k moci, která je uplatňována nad jednotlivcem. Groteska slouží jako prostředek zesměšnění a zdiskreditování autority, jejíž nehumánní projevy jsou zdůrazněny v dílech analyzovaných autorů. Analyzovanými autory jsou: John Kennedy Toole (Spolčení hlupců), Kurt Vonnegut Jr. (Jatka č.5) a Ken Kesey (Vyhoďme ho z kola ven). | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Authority | en_US |
dc.subject | grotesque | en_US |
dc.subject | american literature | en_US |
dc.subject | the US 1960s | en_US |
dc.subject | tricksters | en_US |
dc.subject | carnival culture | en_US |
dc.subject | power | en_US |
dc.subject | Anti-psychiatric movement | en_US |
dc.subject | repetition | en_US |
dc.subject | Autorita | cs_CZ |
dc.subject | groteska | cs_CZ |
dc.subject | americká literatura | cs_CZ |
dc.subject | šedesátá léta | cs_CZ |
dc.subject | šibalové | cs_CZ |
dc.subject | karnevalová kultura | cs_CZ |
dc.subject | moc | cs_CZ |
dc.subject | antipsychiatrické hnutí | cs_CZ |
dc.subject | repetice | cs_CZ |
dc.title | J.K.Toole, Kurt Vonnegut, Jr. and Ken Kesey: Authority and Grotesque in the U.S. Literature of The 1960s. | en_US |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2012 | |
dcterms.dateAccepted | 2012-06-28 | |
dc.description.department | Ústav anglistiky a amerikanistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 101991 | |
dc.title.translated | J.K. Toole, Kurt Vonnegut, Jr. a Ken Kesey: Autorita a groteska v americké literatuře šedesátých let | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Sukdolová, Alice | |
dc.contributor.referee | Olehla, Richard | |
dc.identifier.aleph | 001557965 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Anglická a americká literatura | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English and American Literature | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglistiky a amerikanistiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglická a americká literatura | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English and American Literature | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Neprospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Fail | en_US |
uk.abstract.cs | Práce se zaměřuje na roli groteskna a autority v dílech amerických autorů, která vznikla v USA v šedesátých letech. Teoretickými východisky, která byla použita k rozboru konkrétních děl vybraných autorů, je bachtinovské pojetí lidové karnevalové kultury, dále teorie Vizenora, opět vycházející z Bachtina a týkající se "šibalů" (tricksters). Dizertační práce používá teoretická východiska, která se týkají působení autority nad jednotlivcem dle Foucaulta, a dále vychází z Deleuzeovy repetice a schizoanalýzy. Hlavním úkolem této dizertační práce je poukázat na prvky, které mají analyzovaná díla společné a také na rozdíly, které se projevují rozlišným pojetím boje proto autoritě. Dalším jednotícím prvkem je pohled na šílenství, které je v těchto dílech osvobozující silou. Autoři byli vybráni pro svůj provokativní postoj k moci, která je uplatňována nad jednotlivcem. Groteska slouží jako prostředek zesměšnění a zdiskreditování autority, jejíž nehumánní projevy jsou zdůrazněny v dílech analyzovaných autorů. Analyzovanými autory jsou: John Kennedy Toole (Spolčení hlupců), Kurt Vonnegut Jr. (Jatka č.5) a Ken Kesey (Vyhoďme ho z kola ven). | cs_CZ |
uk.abstract.en | The dissertation focuses on the impact of authority and grotesque in the U.S. literature of the 1960s. The key theoretical approaches used for the analysis were: Bakhtinian theory concerning popular carnival culture and Vizenor's theory concerning tricksters, Deleuzian notion of repetition and schizoanalysis and the theory of Foucault concerning power and anti- authority struggles. The main task of the analysis was to trace the common and differentiating features which were demonstrated in the novels in the form of anti-authority struggles and forms of madness, which is viewed as a deliberating force. The authors were chosen for their challenging attitudes toward the forms of power exercised over the American society and for the usage of the grotesque as a tool to convey a subversive message. The analysed authors were John Kennedy Toole and his A Confederacy of Dunces, Kurt Vonnegut Jr. and his Slaughterhouse 5 and Ken Kesey's One Flew Over the Cuckoo's Nest. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglistiky a amerikanistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | N | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990015579650106986 | |