Poetika dramatické tvorby Mary Zalite
Poetics of Dramatic Works of Mara Zalite
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42256Identifikátory
SIS: 87501
Katalog UK: 990015034480106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štoll, Pavel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Východoevropská studia se specializací lithuanistika - východoevropská studia se specializací lettonistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav východoevropských studií
Datum obhajoby
17. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
První kapitola diplomové práce představuje osobnost Māry Zālīteové. Navazující kapitola se zabývá inspiračními zdroji jejího díla. Zde jsou jmenovitě uvedeny osobnosti, které autorku natolik ovlivnily, že jejich odkaz je v její tvorbě značně patrný. Následující kapitola analyzuje autorčinu poezii, která vykazuje společné rysy s její dramatickou tvorbou. Další kapitola se již výhradně zaměřuje na dramatickou tvorbu Zālīteové, obzvlášť na poetiku dramatické tvorby, kde formou analýzy autorčiných her a libret byly vyhledávány souvislosti mezi jednotlivými - pro autorku typickými - motivy. Provedené analýzy byly také velmi nápomocny při tvorbě poslední kapitoly diplomové práce, která zkoumá poetiku dramatu M. Zālīteové Markéta. Na základě podrobné analýzy hry Markéta byla následně provedena komparace této moderní hry s klasickým Goethovým dílem Faust, která odhalila řadu společných prvků obou děl, ale také inovace autorky.
The first chapter of the thesis presents Mary Zālīte's personality. The next chapter deals with sources of inspirational works. Here are the figures mentioned by name, that affected the author so much, that their legacy is in her work very noticeable. The following chapter examines and also analyzes the author's poetry, which has features in common with her drama. Another chapter has been focused on the Zālīte's drama, particularly the poetic drama, where the author's analysis in the form of plays and librettos found connection between, that were typical for the authors motives. These analyses were also helpful in the creation of the last chapter of the thesis, which explores the poetic drama M. Zālīte's Margaret. Based on a detailed analysis of the play Margaret was performed comparing the modern play with the Goethe's classic work Faust, which revealed a number of common elements but also innovations of the author.
