Show simple item record

The Question of Origins of Value in Naturalistic Philosophy of Irving Singer
dc.contributor.advisorDadejík, Ondřej
dc.creatorHlávka, Jan
dc.date.accessioned2017-05-07T00:16:46Z
dc.date.available2017-05-07T00:16:46Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/41306
dc.description.abstractHodnotová teorie filozofa Irvinga Singera se otevřeně hlásí k tradici amerického naturalismu a pragmatismu. Deklarativně odmítá metafyzickou spekulaci ve prospěch empirismu, zdůrazňuje procesuální charakter zkušenosti a zkoumá její imaginativně-afektivní složku jako doposud upozaďovaný protipól složky racionální. Na základě svých poznatků mluví Singer o dvojím typu hodnocení: ocenění předmětu jako nástroje vzhledem k dané funkci; a spontánním obdaření předmětu hodnotou na základě jeho kvalit - za vzniku personální afektivní vazby. Ve zdravém organismu musejí být oba mody hodnocení v součinnosti - jen tak lze dosáhnout opravdu plného života ve světě. Jejich harmonizace je dle Singera zásadně estetickým problémem, jehož modelovými případy jsou harmonizace v lásce a v uměleckém díle. Předkládaná práce přináší kritiku Singerovy teorie také z pozic amerického naturalismu. V první kapitole se snaží o bližší charakteristiku Singerova východiska a jeho vřazení do historické tradice. Načrtává také podstatu sporu o intrinzní hodnotu, v jehož rámci Singerův projekt chápe. Následující dvě kapitoly jsou věnovány kritice základních konceptů Singerova systému: ocenění a obdaření, imaginace a idealizace. Komparací s učením Johna Deweyho, George Santayany i křesťanské situační etiky je odhalován eklektický...cs_CZ
dc.description.abstractIrving Singer's theory of value declares itself a member of american naturalistic and pragmatic tradition. It refuses metaphysical speculation on behalf of empirism and stresses the processual character of every experience, focusing more on its imaginatively-affective rather than rational part. Singer distinguishes two basic types of valuation: appriciation of an object, seen as an instrument for a given function, and spontaneous bestowal of value, which values the object on the basis of its own qualities - generating an affective attachement in the process. In a healthy organism, both ought to cooperate to support the fullness of life-in-the-world. Their harmonization is a matter of aesthetics as recognized in the case of love or works of art. This thesis criticizes Singer's project from its own point of view - the american naturalism. In the first chapter, it describes closely Singer's point-of-departure and places it within historical tradition. The matter of the "intrinsic value controversy" is drawn here as well. Following two chapters probe into the pillars of Singer's systém - the conceptions of appriciation, bestowal, imagination and idealization. In comparison with the doctrines of John Dewey, George Santayana and christian situational ethics, fundamentally eclectical character of Singer's...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectNaturalismuscs_CZ
dc.subjectaxiologiecs_CZ
dc.subjectzkušenostcs_CZ
dc.subjectestetická hodnotacs_CZ
dc.subjectNaturalismen_US
dc.subjectaxiologyen_US
dc.subjectan experienceen_US
dc.subjectaesthetic valueen_US
dc.titleOtázka původu hodnoty v naturalistické filozofii Irvinga Singeracs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-13
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId99106
dc.title.translatedThe Question of Origins of Value in Naturalistic Philosophy of Irving Singeren_US
dc.contributor.refereeZuska, Vlastimil
dc.identifier.aleph001501357
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csHodnotová teorie filozofa Irvinga Singera se otevřeně hlásí k tradici amerického naturalismu a pragmatismu. Deklarativně odmítá metafyzickou spekulaci ve prospěch empirismu, zdůrazňuje procesuální charakter zkušenosti a zkoumá její imaginativně-afektivní složku jako doposud upozaďovaný protipól složky racionální. Na základě svých poznatků mluví Singer o dvojím typu hodnocení: ocenění předmětu jako nástroje vzhledem k dané funkci; a spontánním obdaření předmětu hodnotou na základě jeho kvalit - za vzniku personální afektivní vazby. Ve zdravém organismu musejí být oba mody hodnocení v součinnosti - jen tak lze dosáhnout opravdu plného života ve světě. Jejich harmonizace je dle Singera zásadně estetickým problémem, jehož modelovými případy jsou harmonizace v lásce a v uměleckém díle. Předkládaná práce přináší kritiku Singerovy teorie také z pozic amerického naturalismu. V první kapitole se snaží o bližší charakteristiku Singerova východiska a jeho vřazení do historické tradice. Načrtává také podstatu sporu o intrinzní hodnotu, v jehož rámci Singerův projekt chápe. Následující dvě kapitoly jsou věnovány kritice základních konceptů Singerova systému: ocenění a obdaření, imaginace a idealizace. Komparací s učením Johna Deweyho, George Santayany i křesťanské situační etiky je odhalován eklektický...cs_CZ
uk.abstract.enIrving Singer's theory of value declares itself a member of american naturalistic and pragmatic tradition. It refuses metaphysical speculation on behalf of empirism and stresses the processual character of every experience, focusing more on its imaginatively-affective rather than rational part. Singer distinguishes two basic types of valuation: appriciation of an object, seen as an instrument for a given function, and spontaneous bestowal of value, which values the object on the basis of its own qualities - generating an affective attachement in the process. In a healthy organism, both ought to cooperate to support the fullness of life-in-the-world. Their harmonization is a matter of aesthetics as recognized in the case of love or works of art. This thesis criticizes Singer's project from its own point of view - the american naturalism. In the first chapter, it describes closely Singer's point-of-departure and places it within historical tradition. The matter of the "intrinsic value controversy" is drawn here as well. Following two chapters probe into the pillars of Singer's systém - the conceptions of appriciation, bestowal, imagination and idealization. In comparison with the doctrines of John Dewey, George Santayana and christian situational ethics, fundamentally eclectical character of Singer's...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV