Otázka původu hodnoty v naturalistické filozofii Irvinga Singera
The Question of Origins of Value in Naturalistic Philosophy of Irving Singer
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41306Identifiers
Study Information System: 99106
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Zuska, Vlastimil
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
13. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Naturalismus, axiologie, zkušenost, estetická hodnotaKeywords (English)
Naturalism, axiology, an experience, aesthetic valueHodnotová teorie filozofa Irvinga Singera se otevřeně hlásí k tradici amerického naturalismu a pragmatismu. Deklarativně odmítá metafyzickou spekulaci ve prospěch empirismu, zdůrazňuje procesuální charakter zkušenosti a zkoumá její imaginativně-afektivní složku jako doposud upozaďovaný protipól složky racionální. Na základě svých poznatků mluví Singer o dvojím typu hodnocení: ocenění předmětu jako nástroje vzhledem k dané funkci; a spontánním obdaření předmětu hodnotou na základě jeho kvalit - za vzniku personální afektivní vazby. Ve zdravém organismu musejí být oba mody hodnocení v součinnosti - jen tak lze dosáhnout opravdu plného života ve světě. Jejich harmonizace je dle Singera zásadně estetickým problémem, jehož modelovými případy jsou harmonizace v lásce a v uměleckém díle. Předkládaná práce přináší kritiku Singerovy teorie také z pozic amerického naturalismu. V první kapitole se snaží o bližší charakteristiku Singerova východiska a jeho vřazení do historické tradice. Načrtává také podstatu sporu o intrinzní hodnotu, v jehož rámci Singerův projekt chápe. Následující dvě kapitoly jsou věnovány kritice základních konceptů Singerova systému: ocenění a obdaření, imaginace a idealizace. Komparací s učením Johna Deweyho, George Santayany i křesťanské situační etiky je odhalován eklektický...
Irving Singer's theory of value declares itself a member of american naturalistic and pragmatic tradition. It refuses metaphysical speculation on behalf of empirism and stresses the processual character of every experience, focusing more on its imaginatively-affective rather than rational part. Singer distinguishes two basic types of valuation: appriciation of an object, seen as an instrument for a given function, and spontaneous bestowal of value, which values the object on the basis of its own qualities - generating an affective attachement in the process. In a healthy organism, both ought to cooperate to support the fullness of life-in-the-world. Their harmonization is a matter of aesthetics as recognized in the case of love or works of art. This thesis criticizes Singer's project from its own point of view - the american naturalism. In the first chapter, it describes closely Singer's point-of-departure and places it within historical tradition. The matter of the "intrinsic value controversy" is drawn here as well. Following two chapters probe into the pillars of Singer's systém - the conceptions of appriciation, bestowal, imagination and idealization. In comparison with the doctrines of John Dewey, George Santayana and christian situational ethics, fundamentally eclectical character of Singer's...