Auto - sluha nebo pán?
Car as a servant or a master?
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41292Identifikátory
SIS: 110929
Kolekce
- Kvalifikační práce [16295]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Grznár, Miroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
18. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato práce se zabývá automobilismem a jeho rozšířením v dnešní společnosti. V první části textu jsou nastíněna teoretická východiska o vlivu a dopadu techniky na člověka, která jsou pak dále pomocí rozhovorů a pozorování aplikována na významný symbol techniky dneška - automobil. Práce vychází z myšlenek Oswalda Spenglera o adaptaci, která dle jeho názoru nutí lidi k přizpůsobování se technice, od které se již není možné odpoutat. Dalším teoretickým východiskem tohoto textu je automatismus podle Arnolda Gehlena, který staví na předpokladu, že lidé vyžadují konzistentní prostředí, ve kterém se určité děje neustále opakují, čímž je navozen řád a stabilita. V rozhovorech a pozorování je následně zkoumáno, zda a jak se tyto koncepty promítají do chování řidičů, kteří využívají auta jako primárního prostředku přepravy. Analýza zjištění ukazuje, že se lidé na podmínky nastolené masovým používáním aut ve většině případů přizpůsobili, čímž se v podstatě stali na automobilech závislými. Původním účelem techniky byla kompenzace tělesných nedostatků člověka, který si právě různými technickými postupy zlepšoval své schopnosti. Tyto výhody, které auto lidem zprostředkovává, jsou v dnešní době kvůli množství aut na silnicích menší než dříve. Lidé se ale průběžně na tyto nové podmínky adaptují a díky procesu...
In this thesis the expansion of cars in our society is explored. In the first part of the text, theoretical bases of influences and impacts of technology on human are outlined, and then through interviews and observations further applied to a significant symbol of today's technology - the cars. The work is based on the ideas of the adaptation by Oswald Spengler, which in his view forces people to adapt to technology, from which people can no longer free themselves. Another theoretical basis of this text is automatism by Arnold Gehlen, that builds on the assumption that people require a consistent environment where certain acts are constantly repeated, which evokes order and stability. In the interviews and observation is examined, whether and how these concepts are reflected in the behavior of drivers who use cars as the primary instrument of the transportation. Analysis of the findings shows that people are adapted on the conditions of mass use of cars. That essentially means dependendence on automobiles. The original purpose of the techniques was compensation of the physical deficiencies of man, who improved its abilities by different technical procedures. The benefits brought by cars are in these days minimalized by the increasing number of cars on the roads. But people adapt themselves to these...