Show simple item record

Car as a servant or a master?
dc.contributor.advisorHoleček, Tomáš
dc.creatorBarešová, Tereza
dc.date.accessioned2020-08-22T07:20:08Z
dc.date.available2020-08-22T07:20:08Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/41292
dc.description.abstractTato práce se zabývá automobilismem a jeho rozšířením v dnešní společnosti. V první části textu jsou nastíněna teoretická východiska o vlivu a dopadu techniky na člověka, která jsou pak dále pomocí rozhovorů a pozorování aplikována na významný symbol techniky dneška - automobil. Práce vychází z myšlenek Oswalda Spenglera o adaptaci, která dle jeho názoru nutí lidi k přizpůsobování se technice, od které se již není možné odpoutat. Dalším teoretickým východiskem tohoto textu je automatismus podle Arnolda Gehlena, který staví na předpokladu, že lidé vyžadují konzistentní prostředí, ve kterém se určité děje neustále opakují, čímž je navozen řád a stabilita. V rozhovorech a pozorování je následně zkoumáno, zda a jak se tyto koncepty promítají do chování řidičů, kteří využívají auta jako primárního prostředku přepravy. Analýza zjištění ukazuje, že se lidé na podmínky nastolené masovým používáním aut ve většině případů přizpůsobili, čímž se v podstatě stali na automobilech závislými. Původním účelem techniky byla kompenzace tělesných nedostatků člověka, který si právě různými technickými postupy zlepšoval své schopnosti. Tyto výhody, které auto lidem zprostředkovává, jsou v dnešní době kvůli množství aut na silnicích menší než dříve. Lidé se ale průběžně na tyto nové podmínky adaptují a díky procesu...cs_CZ
dc.description.abstractIn this thesis the expansion of cars in our society is explored. In the first part of the text, theoretical bases of influences and impacts of technology on human are outlined, and then through interviews and observations further applied to a significant symbol of today's technology - the cars. The work is based on the ideas of the adaptation by Oswald Spengler, which in his view forces people to adapt to technology, from which people can no longer free themselves. Another theoretical basis of this text is automatism by Arnold Gehlen, that builds on the assumption that people require a consistent environment where certain acts are constantly repeated, which evokes order and stability. In the interviews and observation is examined, whether and how these concepts are reflected in the behavior of drivers who use cars as the primary instrument of the transportation. Analysis of the findings shows that people are adapted on the conditions of mass use of cars. That essentially means dependendence on automobiles. The original purpose of the techniques was compensation of the physical deficiencies of man, who improved its abilities by different technical procedures. The benefits brought by cars are in these days minimalized by the increasing number of cars on the roads. But people adapt themselves to these...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleAuto - sluha nebo pán?cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-06-18
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId110929
dc.title.translatedCar as a servant or a master?en_US
dc.contributor.refereeGrznár, Miroslav
dc.identifier.aleph001482613
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologie a sociální antropologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology and Social Anthropologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie a sociální antropologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology and Social Anthropologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá automobilismem a jeho rozšířením v dnešní společnosti. V první části textu jsou nastíněna teoretická východiska o vlivu a dopadu techniky na člověka, která jsou pak dále pomocí rozhovorů a pozorování aplikována na významný symbol techniky dneška - automobil. Práce vychází z myšlenek Oswalda Spenglera o adaptaci, která dle jeho názoru nutí lidi k přizpůsobování se technice, od které se již není možné odpoutat. Dalším teoretickým východiskem tohoto textu je automatismus podle Arnolda Gehlena, který staví na předpokladu, že lidé vyžadují konzistentní prostředí, ve kterém se určité děje neustále opakují, čímž je navozen řád a stabilita. V rozhovorech a pozorování je následně zkoumáno, zda a jak se tyto koncepty promítají do chování řidičů, kteří využívají auta jako primárního prostředku přepravy. Analýza zjištění ukazuje, že se lidé na podmínky nastolené masovým používáním aut ve většině případů přizpůsobili, čímž se v podstatě stali na automobilech závislými. Původním účelem techniky byla kompenzace tělesných nedostatků člověka, který si právě různými technickými postupy zlepšoval své schopnosti. Tyto výhody, které auto lidem zprostředkovává, jsou v dnešní době kvůli množství aut na silnicích menší než dříve. Lidé se ale průběžně na tyto nové podmínky adaptují a díky procesu...cs_CZ
uk.abstract.enIn this thesis the expansion of cars in our society is explored. In the first part of the text, theoretical bases of influences and impacts of technology on human are outlined, and then through interviews and observations further applied to a significant symbol of today's technology - the cars. The work is based on the ideas of the adaptation by Oswald Spengler, which in his view forces people to adapt to technology, from which people can no longer free themselves. Another theoretical basis of this text is automatism by Arnold Gehlen, that builds on the assumption that people require a consistent environment where certain acts are constantly repeated, which evokes order and stability. In the interviews and observation is examined, whether and how these concepts are reflected in the behavior of drivers who use cars as the primary instrument of the transportation. Analysis of the findings shows that people are adapted on the conditions of mass use of cars. That essentially means dependendence on automobiles. The original purpose of the techniques was compensation of the physical deficiencies of man, who improved its abilities by different technical procedures. The benefits brought by cars are in these days minimalized by the increasing number of cars on the roads. But people adapt themselves to these...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990014826130106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV