Pojetí klíčových kompetencí u učitelů a problematika jejich aplikace do vyučování
Conception of key competencies by teachers and a question of its application into teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41202Identifiers
Study Information System: 96099
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
31. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
kompetence, kompetence k učení, výuková strategie, výuková metodaKeywords (English)
competence, learning competence, educational strategy, teaching methodDiplomová práce se zabývá problematikou klíčových kompetencí a přednostně kompetencí k učení, jejím rozvojem, jejím pojetím učitelem a jeho aplikací této kompetence do vyučovací hodiny na 2. stupni základní školy. V teoretické části uvádím zašťítění klíčových kompetencí v kurikulárních dokumentech, vysvětlení klíčových pojmů a charakteristiky výukového procesu, které rozvoj kompetencí ovlivňují. Empirická část je kvalitativním výzkumem, při jehož provedení byly použity jako techniky sběru dat polostrukturovaný rozhovor a zúčastněné pozorování. Rozhovory byly vedeny s učitelkami 2. stupně základního vzdělávání, jejichž vyučovací hodiny pak byly navštíveny a během a po pozorování byl vyplňován pozorovací arch, který skrze specifické kategorie hodnotí míru rozvoje kompetence k učení.
My thesis explores the pedagogical issue of key competencies, it especially focuses on learning competency, its development, teacher's concept of the competency and its application into learning at a secondary school. The theoretical part introduces main terms and concepts and the characteristics of educational process, which influence development of competencies. The research part is a qualitative research. The data have been collected through observations in class and semi-structured interviews. The interviews were held with teachers of the secondary schools, which were observed afterwards. Within these lessons was filled in a special observation form which evaluates through specific categories how effectively is learning competency being developed.