Pojetí klíčových kompetencí u učitelů a problematika jejich aplikace do vyučování
Conception of key competencies by teachers and a question of its application into teaching
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41202Identifikátory
SIS: 96099
Katalog UK: 990014702480106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
31. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
kompetence, kompetence k učení, výuková strategie, výuková metodaKlíčová slova (anglicky)
competence, learning competence, educational strategy, teaching methodDiplomová práce se zabývá problematikou klíčových kompetencí a přednostně kompetencí k učení, jejím rozvojem, jejím pojetím učitelem a jeho aplikací této kompetence do vyučovací hodiny na 2. stupni základní školy. V teoretické části uvádím zašťítění klíčových kompetencí v kurikulárních dokumentech, vysvětlení klíčových pojmů a charakteristiky výukového procesu, které rozvoj kompetencí ovlivňují. Empirická část je kvalitativním výzkumem, při jehož provedení byly použity jako techniky sběru dat polostrukturovaný rozhovor a zúčastněné pozorování. Rozhovory byly vedeny s učitelkami 2. stupně základního vzdělávání, jejichž vyučovací hodiny pak byly navštíveny a během a po pozorování byl vyplňován pozorovací arch, který skrze specifické kategorie hodnotí míru rozvoje kompetence k učení.
My thesis explores the pedagogical issue of key competencies, it especially focuses on learning competency, its development, teacher's concept of the competency and its application into learning at a secondary school. The theoretical part introduces main terms and concepts and the characteristics of educational process, which influence development of competencies. The research part is a qualitative research. The data have been collected through observations in class and semi-structured interviews. The interviews were held with teachers of the secondary schools, which were observed afterwards. Within these lessons was filled in a special observation form which evaluates through specific categories how effectively is learning competency being developed.
