Průniky jazzu a soudobé kompozice v české hudbě 2. poloviny 20. století
A fusion of jazz and contemporary composition in Czech music in 2nd half of 20th century
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40791Identifiers
Study Information System: 64199
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Douša, Eduard
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
12. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce se zabývá problematikou průniků jazzu a soudobé kompozice v československé hudbě 70. let 20. století. Pojednává problematiku nejednoznačnosti v náhledu československé hudební literatury 60. až 80. let na Schullerův koncept Třetího proudu. Z tohoto důvodu práce zmiňuje také výsledky bádání Roberta Lorana Browna a na něj navazujícího Davida Joynera, jako zástupce současného kritického pohledu americké hudebně vědné literatury. Na základě podrobné analýzy skladby Sonatina Drammatica Alexeje Frieda se snažím ukázat na neamerické chápání syntézy jazzu a evropské hudební praxe. V konfrontaci s Joynerovým kritickým pohledem na snahu o tvorbu v duchu teorie Třetího proudu nastoluji otázku platnosti jeho závěrů, které odsuzují tento koncept pouze do teoretické sféry bez šance na širší uplatnění v praxi. Klíčová slova Třetí proud, jazz, fúze, Alexej Fried, Sonatina Drammatica
This study deals with the problems involved in the synthesis of jazz and contemporary composition as it occurs in Czech music in the seventies of the 20th century. Of special concern are the problems of ambiguity in how the Czechoslovak literature of the 60's through the 80's views Schuller's concept of "Third stream." My work draws upon the research results of Robert Loran Brown and his follower David Joyner as the representatives of the current critical view of American musicology. On the basis of a detailed analysis of Alexej Fried's composition "Sonatina Drammatica," I am attempting to deal with the non-American understanding of the synthesis of jazz and European musical practice. In confrontation with Joyner's critical opinion of trying to create music in the spirit of the theory of "Third Stream," I question the validity of his conclusions, which relegate the "Third Stream" concept solely to the theoretical sphere without any chance of practical implementation. Key words Third stream, Jazz, Fusion, Alexej Fried, Sonatina Drammatica