Vliv zahrad u mateřských škol a zahradních přírodních i uměleckých artefaktů na psychiku a vývoj dítěte předškolního věku
Influence of gardens in nurseries and garden natural and artistic artifacts on the psyche and development of preschool age children.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38804Identifiers
Study Information System: 99721
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Sýkora, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
zahrada, historie, kultura, estetika, mateřská škola, předškolní věkKeywords (English)
garden, history,culture, aesthetics, nursery school, preschool ageBALUCHA Antonín: Vliv zahrad u mateřských škol a zahradních přírodních i uměleckých artefaktů na psychiku a vývoj dítěte předškolního věku. / Bakalářská práce / Praha 2011 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství 52 normo stran. Zaměření práce: teoretická studie Předmět: Přiblížení problému vlivu zahrad u mateřských škol a zahradních přírodních i uměleckých artefaktů na psychiku a vývoj dítěte předškolního věku. Cíl: Pojednání o zahradě jako formě transformování skutečného přírodního světa do "nové" formy, o racionálním vnímání a o vztahu výchovy, a potřebě estetizace světa skrze umění a výtvarno. Představit fenomén zahrady v jejím historickém vývoji a podtrhnout její význam pro rozvoj a utváření člověka. Přínos a poznatky: zaměření na vývoj zahrad a zahradních artefaktů z pohledu historie po současnost a její důležitost pro rozvoj dítěte. Klíčová slova: zahrada, historie, kultura, estetika, mateřská škola, předškolní věk. Práce pojednává o fenoménu zahrady a zahradních artefaktů z pohledu historického vývoje až do současnosti. Popisuje nejen pozitivní vlivy při působení "přírodního principu" na člověka jako takového, ale také filosofická východiska pro "konstruování" a vznik zahrady z pohledu sociálních potřeb a rozvoje kultury. Především...
BALUCHA Antonín: The influence of gardens in nurseries and garden natural and artistic artifacts on the psyche and development of preschool age children. / Bachelor's thesis/ Prague 2011 - Charles University in Prague, Faculty of education, Institute of Professional Development of Employees in Education Focus of work: theoretical study Objective: A Treatise on a garden as a form of real transformation of the natural world into a "new" forms of rational perception and relationship to education, and esthetic needs of the world through the art and creativity. To present the phenomenon of gardens in the historical development and underscore its importance for the development and creation of man. The contribution and findings : a focus on the development of gardens and garden artifacts from the perspective of history to the present and its importance for development of small children. Keywords: garden, history, culture, aesthetics, nursery school, preschool age. The paper deals with the phenomenon of gardens and garden artifacts from the aspect of historical development up to now. It describes not only the positive effects of the influence of "the natural principle" on a person as such, but also the philosophical basis for the "design" and creation of gardens in terms of social needs and cultural...