Možnosti pedagogicko-psychologické diagnostiky syndromu CAN ve školním prostředí
Methods of pedagogical-psychological diagnosis of child abuse and the neglect syndrome in school environment
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38449Identifiers
Study Information System: 89959
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Počtová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
7. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
syndrom CAN, detekce syndromu CAN, diagnostická činnost, diagnostické metody, preventivní činnost, rizikové skupinyKeywords (English)
CAN Syndrome, CAN syndrome detection, diagnostics, diagnosis methods, prevention, highrisk groupsCílem této bakalářské práce je poskytnout pedagogickým pracovníkům přehled diagnostických metod využitelných ve školním prostředí, jejichž prostřednictvím mohou odhalit případné týrání, zanedbávání nebo zneužívání dítěte. Práce je tedy teoretického charakteru, určená pro využití v praxi. Nejprve se zabývám charakteristikou a popsáním projevů syndromu CAN. Upozorňuji také na současné rozšíření problematiky, o "nové" formy ubližování dítěti vznikající vlivem špatného přístupu pedagogů a vzdělávacích institucí k žákům. Dále se zaměřuji na možnost předcházení syndromu CAN - jeho prevenci, a na popis rizikových skupin a situací z hlediska syndromu CAN. Závěrečná část je věnována pedagogicko-psychologické diagnostice a diagnostickým metodám, tedy samotné "podstatě" mé práce. Obsahuje popis vybraných vhodných diagnostických technik využitelných pro detekci syndromu CAN ve školním prostředí. Klíčová
The main objective of this thesis is to provide pedagogical assistants and educators with an overview of diagnosis methods applicable in educational facilities. These methods might help them reveal cases of child abuse, neglect or maltreatment. The thesis is purely theoretical, designed to be subsequently put into practise. First, I have addressed the characteristics and manifestations of the CAN Syndrome. I have also described the current state of the problem and the newly discovered forms of child abuse, arisen due to inappropriate attitude of pedagogical workers and educational facilities towards their pupils. I have also dealt with the possibility of how to prevent the CAN Syndrome, describing high risk groups and situations. The final part deals with pedagogicalpsychological diagnosis and its methods, which is the central issue of my thesis. It addresses suitable techniques and methods applicable to detection of the CAN syndrome in educational facilities. Key words: