Činnost učitele z hlediska psychické a fyzické náročnosti
The mental and physical demands of teacher's work
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38448Identifikátory
SIS: 90306
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kasíková, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
6. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
činnost učitele, osobnost učitele, sociální role učitele, pracovní zátěž, stres, strategie zvládání stresuKlíčová slova (anglicky)
Teachers work, teachers personality, social role of teacher, workload, stress, stress control strategiesBakalářská práce analyzuje profesi učitele a zaměřuje se na její možné nároky a požadavky. Přitom bere v úvahu jak objektivní rovinu pohledu na učitelskou práci, tak subjektivní pohled učitele. Východiskem práce je psychologická profesiografie učitele, která popisuje jednotlivé činnosti učitele odehrávající se za určitých podmínek ve školním prostředí. Zaměřuje se nejen na kvalifikační a osobnostní požadavky, ale také na organizaci času učitele a některé atypické činnosti, které tvoří součást učitelského povolání. Podstatnou část tvoří posouzení zátěže, která je na učitele kladena, a její účinky na osobnost učitele a jeho pracovní činnost. Zvláštní pozornost byla věnovaná stresu, jeho zdrojům a důsledkům. Učitelská profese je zhodnocena jako poměrně náročné povolání s mnoha různorodými požadavky a očekáváními. Závěr práce tvoří zamyšlení se nad způsoby a strategiemi zvládání zátěže a stresu z hlediska přirozené obrany organismu a ostatních prostředků vyrovnání se se stresem, jako je snaha změnit vlastní přístup k zátěži prostřednictvím nejrůznějších programů a kurzů dalšího vzdělávání, prostředků školy a dalších možností.
This bachelor thesis analyses the teaching profession and focuses on its possible demands and requirements. It takes into consideration an objective view of teacher's work as well as a subjective view of a teacher. The basis of this thesis is teacher's psychological professiography that describes individual teacher activities in specific conditions of school environment. It concentrates on requirements on the qualification, teacher's personality and time management along with atypical activities that are found in the teaching profession. An essential part of the thesis considers teacher's workload and its effects on teacher's personality and performance. A special attention is given to stress and its sources and consequences. The teaching profession is appraised as a relatively demanding profession with lots of different demands and expectations. The final section of the thesis contemplates possible ways and strategies of dealing with load and stress in a view of a natural organism defence and other means of dealing with stress. For instance, an effort to change an individual approach to a workload by means of various programmes and courses of continuing education, school resources and other ways.