Lekce informační výchovy aplikované do výuky dějepisu na Dvořákově gymnáziu v Kralupech nad Vltavou
Lectures of information literacy in education of history at Dvořákovo gymnázium in Kralupy nad Vltavou
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38384Identifiers
Study Information System: 97040
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Vášová, Lidmila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
22. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
informační gramotnost, informační vzdělávání, střední školy, vysoké školy, Dvořákovo gymnázium, projektové vyučováníKeywords (English)
information literacy, information education, secondary schools, universities, Dvořák's High School, project-based teachingBakalářská práce se zabývá koncepcí lekcí informační výchovy aplikovaných do projektové výuky dějepisu na Dvořákově gymnáziu v Kralupech nad Vltavou. V práci jsou uvedeny a dále rozpracovány požadavky na informační gramotnost středoškolských studentů, uvedených v "Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia" (27). Tyto požadavky jsou na základě standardů informační gramotnosti publikovaných v USA a Velké Británi dále rozpracovány. Na tomto základě je v práci formulován návrh koncepce výuky informační výchovy. Dále je uveden konkrétní návrh lekcí informační výchovy a jejich zařazení do výuky dějepisu v rámci "Dějepisného semináře" na Dvořákově gymnáziu v Kralupech nad Vltavou metodou takzvané projektové výuky. Celá koncepce je ověřena v praxi. Mimo tento aplikovaný způsob je také navržena možnost širší výuky informační výchovy v rámci samostatného semináře, s propojením do jiných předmětů. Tato metoda se zdá být vhodnější, protože umožňuje zařazení širšího okruhu probírané látky.
This thesis deals with a concept of information literacy lectures applied to the project-based teaching of history at Dvořákovo gymnázium in Kralupy nad Vltavou. In this thesis are presented and further developed the information literacy requirements for high school students, specified in the "Educational program framework for High schools" (27). These requirements are further developed, based on the information literacy standards published in the USA and the UK. On this basis is formulated a concept of information literacy teaching instructions. This concept results in the formulation of information literacy lessons curriculum and their implementation in the history lessons through project-based teaching method. The whole concept was tested in practice. However, in this thesis is also mentioned the possibility of teaching information literacy in a way of a separate workshop, connected with other school subjects. This method seems to be more suitable, because it allows the inclusion of a wider range of subjects into the workshop's curriculum.