Martin Heidegger, Meyer Schapiro, van Goghovy Boty a některé problémy interpretace
Martin Heidegger, Meyer Schapiro, van Goghs's shoes and some problems of interpretation
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37518Identifikátory
SIS: 102376
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lahoda, Vojtěch
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
23. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Martin Heidegger, Meyer Schapiro, Vincent van Gogh, boty, interpretaceKlíčová slova (anglicky)
Martin Heidegger, Meyer Schapiro, Vincent van Gogh, shoes, interpretationVe studii Martin Heidegger, Meyer Schapiro, van Goghovi Boty a některé problémy interpretace se zabývám možnostmi výkladu van Goghova díla Pár bot (č. kat. Faille F 255). Ve stati Zrození uměleckého díla německého filozofa Martina Heideggera, je rozpracována otázka po bytí bot jako náčiní, přičemž teprve při pohledu na zobrazení bot si divák uvědomuje jejich skutečné bytí, a vnímá je jako autonomní předmět. Heidegger se volně zamýšlí nad obrazem a říká, že se jedná o boty venkovanky. Historik umění Meyer Schapiro napadl Heideggera v článku Still-Life as a Personal Object, že prý obraz fantasticky a svévolně interpretuje. Schapiro dokládá, že boty patří van Goghovi a je potřeba v nich vidět metonymický autoportrét malíře. Z dobových svědectví vyplývá, že znázorněné boty skutečně patřily van Goghovi, jestli však obraz maloval s úmyslem vložit do něj něco z vlastních pocitů je pravděpodobné, ne však jisté. Práce je dle tématu logicky rozdělena do tří kapitol, první se věnuje Heideggerovi, druhá van Goghovi a třetí Schapirovi.
In Heidegger's text Origin of the work of Art is one part, where Heidegger writes about van Gogh's painting Pair of shoes. A lot of art writers and philosophers who consedered Heidegger's essay managed, that Heidegger interpreted this painting as shoes of peasant woman. In my opinion Heidegger only freely speaks about van Gogh's painting. In Heidegger's own words it is questioning of philosopher not strict interpretation. Everything what Heidegger says about van Gogh's painting is deeply conected with whole philosopher's concept of human being, which he itroduced in his masterpiece Being and Time. Van Gogh painted number of shoes, we can find sabots in his early period and lether working or walking shoes from Paris period. Depicting of sabots is conected with van Gogh's liking for counry-life and life of poor peasants in his Holland period. On the other hand in his Paris period one can find four paintings of city wolker's shoes. These paintings are conected with van Gogh's social statut as fleneur - city walker. One of these paintings is the same that Heidegger mentioned in his essay. It is surely "Pair of Shoes" (cat. num. Faille F 255). A lot of scholars, including Jameson, Owens, Derrida have considered this painting. The most probably interpretation seems to be that van Gogh wanted to express...