Psychologické aspekty návratu z LLP-Erasmus
Psychological aspects of reentry from LLP-Erasmus
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/35552Identifiers
Study Information System: 102989
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Referee
Štětovská, Iva
Morgensternová, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
7. 4. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Tato rigorózní práce se zaměřuje na psychologickou problematiku návratu ze zahraničního studijního programu LLP - Erasmus. Teoretická část práce pojednává o psychologických aspektech mezikulturní adaptace a zejména mezikulturní readaptace skládající se z kognitivní, afektivní a behaviorální dimenze. Pozornost je věnována především zpětnému kulturnímu šoku: jeho teoretickému vymezení, readaptačním strategiím a přehledu výzkumů. V teoretické části jsou také uvedeny faktory, které ovlivňují průběh mezikulturní adaptace/readaptace. Z uvedených faktorů se práce nejvíce zabývá vlivem pětifaktorové struktury osobnosti, protože se tento koncept osobnosti ukazuje v problematice mezikulturní adaptace/readaptace jako klíčový. V práci je také rozebrán návrh návratového tréninku, kterého by se mohli navracející se studenti účastnit. V empirické části práce byly testovány proměnné, které ovlivňují návrat z LLP - Erasmus. Výzkumu se účastnilo 81 studentů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, jež v akademickém roce 2008/2009 a 2009/2010 absolvovali studijní program LLP - Erasmus. Byly provedeny dvě studie. První studie (validizační studie) se zaměřovala na ověřování výsledků kvantitativní studie mé diplomové práce (Kučerová, 2009). Validizační studie potvrdila, že pohlaví a věk nemají vliv jak na míru zpětného...
This rigorous thesis focuses on the psychological questions of reentry from the foreign studying programme LLP - Erasmus. The theoretical part of the thesis deal with psychological aspects of intercultural adaptation and mainly readaptation which consists of cognitive, affective and behavioral dimension. The attention is especially give to the reverse culture shock: to its definition, readaptation strategies and survey of its research. At the theoretical part, the factors which influence process of intercultural adaptation/readaptation are also introduced. From the introduced factors, this paper mostly focuses on the influence of the five - factor structure of personality because this concept of personality is seen as crucial at the questions of intercultural adaptation/readaptation. This thesis also analyses design of reentry training which returning students could take part in. At the empirical part, there were tested variables which influence reentry from LLP - Erasmus. 81 students who study at Faculty of Arts at Charles University in Prague and who attended LLP - Erasmus in the academic years 2008/2009 and 2009/2010 participated on the research. Two studies were executed. The first study (the validation study) focused on a validisation of results of the quantitative study at my master thesis (Kučerová,...