Spolupráce mezi žáky a učitelem ve waldorfských školách
Cooperation between pupils and teacher in Waldorf Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34864Identifiers
Study Information System: 93790
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Váňová, Růžena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
21. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato práce, která se člení na dvě části, teoretickou a empirickou, se zabývá "Spoluprací mezi žáky a učitelem ve waldorfských školách". V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy dle literatury týkající se spolupráce, například co je spolupráce, principy kooperativního učení. Dále pojmy týkající se waldorfské pedagogiky, například podstata waldrofské pedagogiky, antroposofie, základní rysy waldorfské pedagogiky. Další část propojuje obě témata - spolupráci a waldorfskou pedagogiku - a popisuje principy kooperativního učení ve waldorfské pedagogice a specifika spolupráce ve waldrofské pedagogice. V literatuře se mi nepodařilo objevit téma spolupráce ve waldorfských školách, doplňuji tedy tuto kapitolu o vlastní praktické zkušenosti. Empirická část této práce se zaměřuje na specifika spolupráce ve waldorfských školách. Využity k tomu byly různé výzkumné techniky jako například pozorování, rozhovor, analýza školních dokumentů. Hlavní cíl této práce je zjistit, jak se projevuje spolupráce ve waldrofských školách, konkrétně jaká jsou specifika spolupráce. Waldorfské školy jsou v některých rysech odlišné od běžných škol, což se promítá i do spolupráce, jak mezi učitelem a žákem, tak mezi žáky. Důraz na komplexní rozvoj dítěte, věk dítěte, vztah učitele s žáky jsou nepostradatelná specifika waldorfské...
The dissertation, divided to two parts - the theoretical one and the empirical one, deals with issues of "Cooperation between pupils and teacher in waldorf schools." The theoretical part describes following fundamental terms from a literature - e.g. what is cooperation, principles of cooprative learning, concepts of waldorf pedagogy, a meaning of waldorf pedagogy, anthroposophy, the main attributes of waldorf pedagogy. The next part of the dissertation connects both topics - cooperation and waldorf pedagogy - and describes principles of cooperative learning in waldorf pedagogy and specifics of cooperation in waldorf pedagogy. I have not been successful in looking up in literature the topic cooperation in waldorf school, this capture is completed by my own experience. The empirical part focuses on specifics of cooperation in waldorf school. There were used various research techniques, e.g. observing, inteview, the school's documents analysis. The main aim of this essay is found out using cooperation in waldorf school, concretely what are specifics of cooperation. Waldorf schools are different from common schools in some attributes. This appears in cooperation between pupils and teacher and also between pupils. The most important specifics of waldorf pedagogy are focus on a comprehensive advacement of...