Teorie grafů ve výuce na střední škole
Graph theory at high school teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34204Identifiers
Study Information System: 67281
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Karger, Adolf
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Mathematics and Computer Science at Higher Secondary Schools
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
16. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Úkolem této diplomové práce je vytvořit interaktivní webové stránky zaměřené na vybrané problémy teorie grafů (např. hledání kostry grafu, problematika toků v sítích, význam jádra grafu v teorii her atd.) a možnosti jejich využití (např. v rámci motivace při výuce matematiky a informatiky). Vytvořený učební materiál bude použitelný nejen pro zpestření a doplnění výuky na střední škole (teorie grafů dosud není součástí standardního učiva gymnázií a středních odborných škol), ale i pro samostudium. Důraz je v práci kladen na široké spketrum úloh a řešených příkladů vhodných na procvičení a upevnění/osvojení základních pojmů a myšlenek teorie grafů.
The task of this thesis is to create an interactive website focusing on some problems of graph theory and the possibility to use them to model a variety of situations (for example as a motivation in the lessons of mathematics and computer science). The created instructional material will be applicable for high school teaching as good as for self-study. The thesis is mostly focused on a wide range of tasks, problems and fully-worked solutions and the basic terms and ideas from graph theory.