Show simple item record

Indicators and benchmarks as a tool of the EU education policy
dc.contributor.advisorVeselý, Arnošt
dc.creatorHulík, Vladimír
dc.date.accessioned2020-08-19T14:30:44Z
dc.date.available2020-08-19T14:30:44Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/34139
dc.description.abstractVladimír Hulík: Indikátory a benchmarky jako nástroj vzdělávací politiky EU 2 Abstract This Diploma Thesis focuses on the issue of indicators and benchmarks in the European education policy. Theoretical concepts linked with these questions are introduced in the first part - the theory of europeanization, open method of coordination, theory of benchmarking (especially focused on the public sector) and politics of indicators as a critical eye in this field. In the second part, the historical development of the European education policy is described and the growth of its importance during the last 20 years. Three iniciatives of the European education policy are identified in which the indicators and benchmarking methods are used. The last part aims to study mutual relations among indicators (for which the benchmarks are set) through the use of the correlation matrix (Pearson's correlation).en_US
dc.description.abstractVladimír Hulík: Indikátory a benchmarky jako nástroj vzdělávací politiky EU 2 Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na problematiku indikátorů a referenčních úrovní v evropské vzdělávací politice. V první části jsou představeny teoretické koncepty, které se dané problematiky dotýkají, tedy teorie evropeizace, dále otevřená metoda koordinace jako zastřešující pojem, teorie benchmarkingu (zejména zaměřené na veřejný sektor) a jako závěrečný kritický pohled tzv. politics of indicators. Ve druhé části práce je popsán historický vývoj evropské dimenze vzdělávací politiky a růst jejího významu v posledních 20 letech. Jsou identifikovány tři iniciativy evropské vzdělávací politiky, ve kterých se lze setkat s používáním indikátorů a metod benchmarkingu. Poslední část je zaměřena na zkoumání vazeb mezi indikátory, které přísluší referenčním úrovním stanoveným v rámci iniciativy "Vzdělávání a odborná příprava 2010", (resp. "Vzdělávání a odborná příprava 2020") pomocí Pearsonova korelačního koeficientu.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectveřejná politikacs_CZ
dc.subjectvzdělávací politikacs_CZ
dc.subjectindikátorycs_CZ
dc.subjectreferenční úrovněcs_CZ
dc.subjectbenchmarkingcs_CZ
dc.subjectotevřená metoda koordinacecs_CZ
dc.subjectEvropská Uniecs_CZ
dc.subjectpublic policyen_US
dc.subjecteducation policyen_US
dc.subjectindicatorsen_US
dc.subjectbenchmarksen_US
dc.subjectbenchmarkingen_US
dc.subjectopen method of coordinationen_US
dc.subjectEuropean Unionen_US
dc.titleIndikátory a benchmarky jako nástroj vzdělávací politiky EUcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-06-23
dc.description.departmentDepartment of Public and Social Policyen_US
dc.description.departmentKatedra veřejné a sociální politikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId105327
dc.title.translatedIndicators and benchmarks as a tool of the EU education policyen_US
dc.contributor.refereeKalous, Jaroslav
dc.identifier.aleph001381729
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePublic and Social Policyen_US
thesis.degree.disciplineVeřejná a sociální politikacs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Public and Social Policyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csVeřejná a sociální politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPublic and Social Policyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVladimír Hulík: Indikátory a benchmarky jako nástroj vzdělávací politiky EU 2 Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na problematiku indikátorů a referenčních úrovní v evropské vzdělávací politice. V první části jsou představeny teoretické koncepty, které se dané problematiky dotýkají, tedy teorie evropeizace, dále otevřená metoda koordinace jako zastřešující pojem, teorie benchmarkingu (zejména zaměřené na veřejný sektor) a jako závěrečný kritický pohled tzv. politics of indicators. Ve druhé části práce je popsán historický vývoj evropské dimenze vzdělávací politiky a růst jejího významu v posledních 20 letech. Jsou identifikovány tři iniciativy evropské vzdělávací politiky, ve kterých se lze setkat s používáním indikátorů a metod benchmarkingu. Poslední část je zaměřena na zkoumání vazeb mezi indikátory, které přísluší referenčním úrovním stanoveným v rámci iniciativy "Vzdělávání a odborná příprava 2010", (resp. "Vzdělávání a odborná příprava 2020") pomocí Pearsonova korelačního koeficientu.cs_CZ
uk.abstract.enVladimír Hulík: Indikátory a benchmarky jako nástroj vzdělávací politiky EU 2 Abstract This Diploma Thesis focuses on the issue of indicators and benchmarks in the European education policy. Theoretical concepts linked with these questions are introduced in the first part - the theory of europeanization, open method of coordination, theory of benchmarking (especially focused on the public sector) and politics of indicators as a critical eye in this field. In the second part, the historical development of the European education policy is described and the growth of its importance during the last 20 years. Three iniciatives of the European education policy are identified in which the indicators and benchmarking methods are used. The last part aims to study mutual relations among indicators (for which the benchmarks are set) through the use of the correlation matrix (Pearson's correlation).en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990013817290106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV