Indikátory a benchmarky jako nástroj vzdělávací politiky EU
Indicators and benchmarks as a tool of the EU education policy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34139Identifiers
Study Information System: 105327
Collections
- Kvalifikační práce [18079]
Author
Advisor
Referee
Kalous, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
23. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
veřejná politika, vzdělávací politika, indikátory, referenční úrovně, benchmarking, otevřená metoda koordinace, Evropská UnieKeywords (English)
public policy, education policy, indicators, benchmarks, benchmarking, open method of coordination, European UnionVladimír Hulík: Indikátory a benchmarky jako nástroj vzdělávací politiky EU 2 Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na problematiku indikátorů a referenčních úrovní v evropské vzdělávací politice. V první části jsou představeny teoretické koncepty, které se dané problematiky dotýkají, tedy teorie evropeizace, dále otevřená metoda koordinace jako zastřešující pojem, teorie benchmarkingu (zejména zaměřené na veřejný sektor) a jako závěrečný kritický pohled tzv. politics of indicators. Ve druhé části práce je popsán historický vývoj evropské dimenze vzdělávací politiky a růst jejího významu v posledních 20 letech. Jsou identifikovány tři iniciativy evropské vzdělávací politiky, ve kterých se lze setkat s používáním indikátorů a metod benchmarkingu. Poslední část je zaměřena na zkoumání vazeb mezi indikátory, které přísluší referenčním úrovním stanoveným v rámci iniciativy "Vzdělávání a odborná příprava 2010", (resp. "Vzdělávání a odborná příprava 2020") pomocí Pearsonova korelačního koeficientu.
Vladimír Hulík: Indikátory a benchmarky jako nástroj vzdělávací politiky EU 2 Abstract This Diploma Thesis focuses on the issue of indicators and benchmarks in the European education policy. Theoretical concepts linked with these questions are introduced in the first part - the theory of europeanization, open method of coordination, theory of benchmarking (especially focused on the public sector) and politics of indicators as a critical eye in this field. In the second part, the historical development of the European education policy is described and the growth of its importance during the last 20 years. Three iniciatives of the European education policy are identified in which the indicators and benchmarking methods are used. The last part aims to study mutual relations among indicators (for which the benchmarks are set) through the use of the correlation matrix (Pearson's correlation).