Indikátory a benchmarky jako nástroj vzdělávací politiky EU
Indicators and benchmarks as a tool of the EU education policy
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34139Identifikátory
SIS: 105327
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kalous, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Veřejná a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
23. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
veřejná politika, vzdělávací politika, indikátory, referenční úrovně, benchmarking, otevřená metoda koordinace, Evropská UnieKlíčová slova (anglicky)
public policy, education policy, indicators, benchmarks, benchmarking, open method of coordination, European UnionVladimír Hulík: Indikátory a benchmarky jako nástroj vzdělávací politiky EU 2 Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na problematiku indikátorů a referenčních úrovní v evropské vzdělávací politice. V první části jsou představeny teoretické koncepty, které se dané problematiky dotýkají, tedy teorie evropeizace, dále otevřená metoda koordinace jako zastřešující pojem, teorie benchmarkingu (zejména zaměřené na veřejný sektor) a jako závěrečný kritický pohled tzv. politics of indicators. Ve druhé části práce je popsán historický vývoj evropské dimenze vzdělávací politiky a růst jejího významu v posledních 20 letech. Jsou identifikovány tři iniciativy evropské vzdělávací politiky, ve kterých se lze setkat s používáním indikátorů a metod benchmarkingu. Poslední část je zaměřena na zkoumání vazeb mezi indikátory, které přísluší referenčním úrovním stanoveným v rámci iniciativy "Vzdělávání a odborná příprava 2010", (resp. "Vzdělávání a odborná příprava 2020") pomocí Pearsonova korelačního koeficientu.
Vladimír Hulík: Indikátory a benchmarky jako nástroj vzdělávací politiky EU 2 Abstract This Diploma Thesis focuses on the issue of indicators and benchmarks in the European education policy. Theoretical concepts linked with these questions are introduced in the first part - the theory of europeanization, open method of coordination, theory of benchmarking (especially focused on the public sector) and politics of indicators as a critical eye in this field. In the second part, the historical development of the European education policy is described and the growth of its importance during the last 20 years. Three iniciatives of the European education policy are identified in which the indicators and benchmarking methods are used. The last part aims to study mutual relations among indicators (for which the benchmarks are set) through the use of the correlation matrix (Pearson's correlation).