Produktor a recipient v reklamní komunikaci
Producer and recipient in advertising communication
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33720Identifiers
Study Information System: 99782
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Šebesta, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
31. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Reklama, komunikace, komunikační činitele, stylistikaKeywords (English)
Advertisement, communication, communication factors, stylisticSHRNUTÍ Diplomová práce s názvem Produktor a recipient v reklamní komunikaci se zabývá komunikačními činiteli v reklamě, zvláště rolemi produktora, adresáta a recipienta, kteří mají na podobu reklamních komunikátů zásadní vliv. Práce sleduje proces vzniku reklamy, seznamuje se základním slovníkem, který se používá v reklamních agenturách, a vysvětluje, proč je důležité rozlišovat mezi jednotlivými částmi textu (headline, copy, claim), i když je nutné, aby byly ve vzájemném souladu. Zvláštní pozornost je pak věnována claimu a vlivu reklamy na jazyk a mluvu recipientů.
The diploma thesis Producer and recipient in advertising communication deals with communication factors in advertisement, especially with role of producer, addressee and recipient who have principal influence on representation of advertisement. The thesis examines process of creation of advertisement, introduces basic vocabulary which is used in advertising agencies, and points out why is important to make a difference between parts of the text (headline, copy, claim), although it is necessary that these parts of the text work together. Special emphasis is put on claim and influence of advertisement on language and conversation of recipients.