Principy vizualizace informací v informačních systémech hromadné dopravy
Principles of information visualization in public transport's information systems
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/33112Identifiers
Study Information System: 97849
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Ovesleová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
6. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Informační design, informační systém, environmentální grafický design, wayfinding, urbanismus, architektura, hromadná doprava, metroKeywords (English)
Information design, information system, environmental graphic design, wayfinding, urban planning, architecture, public transport, subwayDiplomová práce Principy vizualizace informací v informačních systémech hromadné dopravy pojednává o způsobu, jakým informační design prostupuje do jedné z nejobvyklejších činností člověka v urbánním prostředí: cestování hromadnou dopravou. Městský prostor je v práci rámcem, do kterého je usazeno několik souvisejících disciplín zapojených do konceptu wayfindingu. Autor zasazuje problematiku do širokého historického a architektonického kontextu a nastiňuje souvislosti s kognitivní vědou. Případová studie zahrnuje stanovení principů pro informační design na příkladu pražského metra a jejich aplikaci na stanici, v níž byl instalován zkušební informační systém.
The diploma thesis Principles of information visualization in public transit information systems considers the ways information design affects one of the most common activities of people in an urban environment: the use of public transit system. In this work, the city space becomes a framework for several disciplines connected to the concept of wayfinding. The author sets the topic in a wide historical and architectural context and links the connections with cognitive science. The case study describes principals for information design using the example of the Prague subway and their application to an experimental station with a new information system installed.