Počítače a počítačové hry u dětí staršího školního věku
Computer and Computer Games in Relation to Children of Higher School Age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32837Identifiers
Study Information System: 70727
Collections
- Kvalifikační práce [2773]
Author
Advisor
Referee
Zelinková, Olga
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology in Combination with Psychosocial Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V této práci poskytuji náhled na problematiku týkající se vyutití počítače dětmi staršího školního věku. Popisuji kladné i záporné dopady na dospívající ve spojitosti s rozvojem informačních technologií. Zaměřila jsem se na vymezení pojmt internet, virtuální prostředí, virtuální identita, a také na popis negativních jevt, které se objevují s rozvojem internetu, zejména kyberšikanu a závislost. Rozebrala jsem počítačové hry - jejich vznik, rozdělení a popis, dále na pozitiva a negativa hraní. Vymezila jsem pojem závislost na počítačových hrách. Zaobírala jsem se specifiky počítačové komunikace. Věnovala jsem se otázce vlivu dlouhého trávení času u počítače na zdraví jedince. Také jsem provedla šetření u dětí staršího školního věku, zaměřené na vyutití počítače. Výzkumná data jsem získala pomocí dotazníku, který měl 22 otázek.
In this work I am giving a point of view at the problematic of children in higher school age using computers. I describe both the positive and negative aspects that influents pubescent in the context of progress of information technologies. I focused on describing the term internet, virtual reality, virtual identity and the negative aspects of internet progress, especially cyber chicane and addiction. I dissected computer games - their origins, differences and description. Also I wrote about positives and negatives of playing computer games, and defined the term addiction on computer games. I described the specifics of communication through computers. I worked out the question how using computers for long time affects health. Also I made investigation at higher school age children regarding computer usage. I obtained the research data through questionnaire which had 22 questions.