Denní snění
Day dreaming
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32650Identifiers
Study Information System: 97349
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Consultant
Špičková, Kateřina
Referee
Šmíd, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
denní snění, poezie, sen a skutečnost, představivost, fantazie, imaginaceKeywords (English)
Day dreaming, poetry, dream and reality, imagination, fantasy, imaginativenessAnotace: Kaločová, V.: Denní snění / diplomová práce / Praha 2010 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy Práce zkoumá oblast denního snění v kontextu obecného vyučování a výtvarné výchovy. Pohlíží na snění především jako na prostředek rozvoje tvořivého myšlení a chce poukázat na jeho přínos a důležitost ve výuce i v rozvoji osobnosti jedince a zároveň neopomíná upozornit na jeho negativní stránky. Vymezuje denní snění v rámci psychologie, pedagogiky a artefiletiky tak, aby kapitoly byly přínosem a inspirací pro výuku. Ve výtvarném umění je pozornost zaměřena na snění především tam, kde malířství splývá s poezií a ukazuje cesty vedoucí ke vzniku nových světů na hranici vědomí a nevědomí. Zaměřuje se na "dělné snění", které připravuje díla. Teoretická část vyúsťuje v poetice snění, která se stejně jako tato práce snaží rozvinout v člověku odvahu tvořivého snění. Představuje snění básnické jako to nejvyšší, které nás dokáže povzbudit k životu, harmonizuje smysly a pomáhá nám obývat svět. Klíčová slova: denní snění, poezie, sen a skutečnost, představivost, fantazie, imaginace
Annotation: Kaločová, V.: Day dreaming /MA thesis/ Praga 2010 - The Charles University, Pedagogical Faculty, Department od Art Education This work studies the area of day dreaming in the context of general education as well as visual arts education. It views day dreaming mainly as a device to develop creative thinking, and highlights its contribution to and importance for education as well as for personal character development, pointing out also the negative sides. In this thesis day dreaming is defined within psychology, pedagogy and artphiletics in a way that could be inspiring and contributing for education. In visual arts, dreaming is stressed especially there where painting coincides with poetry, and where it opens doors leading to creation of new worlds between consciousness and unconsciousness. Furthermore, this work deals with so-called "artwork dreaming", as a preparatory phase of artworks. The main issue of the theoretical part is poetics of day dreaming, which, as well as this work, tries to develop personal courage for creative thinking. Poetic dreaming is viewed as the highest, which contrives to stimulate us, harmonizes our senses, and helps us dwell in this world. Key words: Day dreaming, poetry, dream and reality, imagination, fantasy, imaginativeness