Show simple item record

Language nad Propaganda in Mladý Svět Magazine until 1989
dc.contributor.advisorHolanová, Radka
dc.creatorMrzenová, Tereza
dc.date.accessioned2017-04-26T21:04:59Z
dc.date.available2017-04-26T21:04:59Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/32595
dc.description.abstractResumé Naše diplomová práce se věnovala jazyku a propagandě v týdeníku Mladý svět do roku 1989. Cílem naší práce nebyla komplexní jazyková analýza textů, ale analýza jazykových prostředků z hlediska propagandy. Úkolem bylo rozebrat jazykové prostředky vybraného korpusu textů, konkrétně jsme rozebírali vždy úvodní dvoustranu prvního čísla v roce od roku 1959 do roku 1989. Cílem bylo nalézt ty jazykové prostředky, které byly využívány propagandou, utřídit je dle jednotlivých jazykových rovin, vystihnout mytické okruhy, které propaganda vytvářela a ukázat, jak propaganda využívala jazyk k ovlivnění příjemce. Naši práci jsme rozdělili na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnujeme celkovému historickému kontextu, fungování cenzury v letech 1959-1989. Dále podáváme přehled situace na trhu s časopisy pro děti a mládež. V následující kapitole podáváme obecnou charakteristiku propagandy na základně poznatků z odborné literatury a samostatná kapitola je věnována tomu, jak propaganda chápala mládež. Poslední kapitola je věnována jazyku a propagandě, přičemž opět vycházíme z odborné literatury, zabýváme se publicistickým stylem a jazykovými prostředky, které mohla propaganda využívat, metodami ovlivnění příjemce a využitím jazyka k tvorbě mýtů. V úvodu praktické části podáváme přehled žánrů, které se...cs_CZ
dc.description.abstractOur diploma thesis was concerned with language and propaganda in Mladý svět weekly to 1989. The objective of our work was not only a complex text analysis but also analysis of linguistic devices in terms of propaganda. The task was to analyse linguistic devices of selected text corpuses, specifically always of the introductory spread of the first issue in that particular year from 1959 to 1989. The objective was to find those linguistic devices that were being used in propaganda, sort them according to specific linguistic areas, point out myths that the propaganda created and show how propaganda used language to influence the recipient. Our work consists of a theoretical part and a practical part. The theoretical part deals with the overall historical context of censorship functioning in years 1959-1989. Later on, it gives an overview of the young and children's magazines market. In the next chapter, we give general characteristics of propaganda based on specialized publications. One chapter deals with the way the young perceived propaganda. The last chapter involves the language and propaganda, which also draws from specialized publications. We deal with the language of newspaper reporting and linguistic devices, which the propaganda may have used; methods of influencing the recipient; and using...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectkomunismuscs_CZ
dc.subjectcenzuracs_CZ
dc.subjectpropagandacs_CZ
dc.subjecttotalitní jazykcs_CZ
dc.subjectmládež a propagandacs_CZ
dc.subjectMladý světcs_CZ
dc.subjectpublicistický styl a propagandacs_CZ
dc.subjectjazykové prostředky a propagandacs_CZ
dc.subjectmetody ovlivňování příjemcecs_CZ
dc.subjectcommunismen_US
dc.subjectcenzorshipen_US
dc.subjectpropagandaen_US
dc.subjecttotalitarian languageen_US
dc.subjectthe young and propagandaen_US
dc.subjectMladý světen_US
dc.subjectlanguage of newspaper reporting and propagandaen_US
dc.subjectlinguistic devices and propagandaen_US
dc.subjectmethods of influencing the recipienten_US
dc.titleJazyk a propaganda v časopisu Mladý svět do roku 1989cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-01-11
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId95781
dc.title.translatedLanguage nad Propaganda in Mladý Svět Magazine until 1989en_US
dc.contributor.refereeJanovec, Ladislav
dc.identifier.aleph001284288
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Historyen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepiscs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepiscs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Historyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csResumé Naše diplomová práce se věnovala jazyku a propagandě v týdeníku Mladý svět do roku 1989. Cílem naší práce nebyla komplexní jazyková analýza textů, ale analýza jazykových prostředků z hlediska propagandy. Úkolem bylo rozebrat jazykové prostředky vybraného korpusu textů, konkrétně jsme rozebírali vždy úvodní dvoustranu prvního čísla v roce od roku 1959 do roku 1989. Cílem bylo nalézt ty jazykové prostředky, které byly využívány propagandou, utřídit je dle jednotlivých jazykových rovin, vystihnout mytické okruhy, které propaganda vytvářela a ukázat, jak propaganda využívala jazyk k ovlivnění příjemce. Naši práci jsme rozdělili na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnujeme celkovému historickému kontextu, fungování cenzury v letech 1959-1989. Dále podáváme přehled situace na trhu s časopisy pro děti a mládež. V následující kapitole podáváme obecnou charakteristiku propagandy na základně poznatků z odborné literatury a samostatná kapitola je věnována tomu, jak propaganda chápala mládež. Poslední kapitola je věnována jazyku a propagandě, přičemž opět vycházíme z odborné literatury, zabýváme se publicistickým stylem a jazykovými prostředky, které mohla propaganda využívat, metodami ovlivnění příjemce a využitím jazyka k tvorbě mýtů. V úvodu praktické části podáváme přehled žánrů, které se...cs_CZ
uk.abstract.enOur diploma thesis was concerned with language and propaganda in Mladý svět weekly to 1989. The objective of our work was not only a complex text analysis but also analysis of linguistic devices in terms of propaganda. The task was to analyse linguistic devices of selected text corpuses, specifically always of the introductory spread of the first issue in that particular year from 1959 to 1989. The objective was to find those linguistic devices that were being used in propaganda, sort them according to specific linguistic areas, point out myths that the propaganda created and show how propaganda used language to influence the recipient. Our work consists of a theoretical part and a practical part. The theoretical part deals with the overall historical context of censorship functioning in years 1959-1989. Later on, it gives an overview of the young and children's magazines market. In the next chapter, we give general characteristics of propaganda based on specialized publications. One chapter deals with the way the young perceived propaganda. The last chapter involves the language and propaganda, which also draws from specialized publications. We deal with the language of newspaper reporting and linguistic devices, which the propaganda may have used; methods of influencing the recipient; and using...en_US
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV