dc.contributor.advisor | Holanová, Radka | |
dc.creator | Mrzenová, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2017-04-26T21:04:59Z | |
dc.date.available | 2017-04-26T21:04:59Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/32595 | |
dc.description.abstract | Resumé Naše diplomová práce se věnovala jazyku a propagandě v týdeníku Mladý svět do roku 1989. Cílem naší práce nebyla komplexní jazyková analýza textů, ale analýza jazykových prostředků z hlediska propagandy. Úkolem bylo rozebrat jazykové prostředky vybraného korpusu textů, konkrétně jsme rozebírali vždy úvodní dvoustranu prvního čísla v roce od roku 1959 do roku 1989. Cílem bylo nalézt ty jazykové prostředky, které byly využívány propagandou, utřídit je dle jednotlivých jazykových rovin, vystihnout mytické okruhy, které propaganda vytvářela a ukázat, jak propaganda využívala jazyk k ovlivnění příjemce. Naši práci jsme rozdělili na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnujeme celkovému historickému kontextu, fungování cenzury v letech 1959-1989. Dále podáváme přehled situace na trhu s časopisy pro děti a mládež. V následující kapitole podáváme obecnou charakteristiku propagandy na základně poznatků z odborné literatury a samostatná kapitola je věnována tomu, jak propaganda chápala mládež. Poslední kapitola je věnována jazyku a propagandě, přičemž opět vycházíme z odborné literatury, zabýváme se publicistickým stylem a jazykovými prostředky, které mohla propaganda využívat, metodami ovlivnění příjemce a využitím jazyka k tvorbě mýtů. V úvodu praktické části podáváme přehled žánrů, které se... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Our diploma thesis was concerned with language and propaganda in Mladý svět weekly to 1989. The objective of our work was not only a complex text analysis but also analysis of linguistic devices in terms of propaganda. The task was to analyse linguistic devices of selected text corpuses, specifically always of the introductory spread of the first issue in that particular year from 1959 to 1989. The objective was to find those linguistic devices that were being used in propaganda, sort them according to specific linguistic areas, point out myths that the propaganda created and show how propaganda used language to influence the recipient. Our work consists of a theoretical part and a practical part. The theoretical part deals with the overall historical context of censorship functioning in years 1959-1989. Later on, it gives an overview of the young and children's magazines market. In the next chapter, we give general characteristics of propaganda based on specialized publications. One chapter deals with the way the young perceived propaganda. The last chapter involves the language and propaganda, which also draws from specialized publications. We deal with the language of newspaper reporting and linguistic devices, which the propaganda may have used; methods of influencing the recipient; and using... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | komunismus | cs_CZ |
dc.subject | cenzura | cs_CZ |
dc.subject | propaganda | cs_CZ |
dc.subject | totalitní jazyk | cs_CZ |
dc.subject | mládež a propaganda | cs_CZ |
dc.subject | Mladý svět | cs_CZ |
dc.subject | publicistický styl a propaganda | cs_CZ |
dc.subject | jazykové prostředky a propaganda | cs_CZ |
dc.subject | metody ovlivňování příjemce | cs_CZ |
dc.subject | communism | en_US |
dc.subject | cenzorship | en_US |
dc.subject | propaganda | en_US |
dc.subject | totalitarian language | en_US |
dc.subject | the young and propaganda | en_US |
dc.subject | Mladý svět | en_US |
dc.subject | language of newspaper reporting and propaganda | en_US |
dc.subject | linguistic devices and propaganda | en_US |
dc.subject | methods of influencing the recipient | en_US |
dc.title | Jazyk a propaganda v časopisu Mladý svět do roku 1989 | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2011 | |
dcterms.dateAccepted | 2011-01-11 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 95781 | |
dc.title.translated | Language nad Propaganda in Mladý Svět Magazine until 1989 | en_US |
dc.contributor.referee | Janovec, Ladislav | |
dc.identifier.aleph | 001284288 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - History | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - History | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Resumé Naše diplomová práce se věnovala jazyku a propagandě v týdeníku Mladý svět do roku 1989. Cílem naší práce nebyla komplexní jazyková analýza textů, ale analýza jazykových prostředků z hlediska propagandy. Úkolem bylo rozebrat jazykové prostředky vybraného korpusu textů, konkrétně jsme rozebírali vždy úvodní dvoustranu prvního čísla v roce od roku 1959 do roku 1989. Cílem bylo nalézt ty jazykové prostředky, které byly využívány propagandou, utřídit je dle jednotlivých jazykových rovin, vystihnout mytické okruhy, které propaganda vytvářela a ukázat, jak propaganda využívala jazyk k ovlivnění příjemce. Naši práci jsme rozdělili na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnujeme celkovému historickému kontextu, fungování cenzury v letech 1959-1989. Dále podáváme přehled situace na trhu s časopisy pro děti a mládež. V následující kapitole podáváme obecnou charakteristiku propagandy na základně poznatků z odborné literatury a samostatná kapitola je věnována tomu, jak propaganda chápala mládež. Poslední kapitola je věnována jazyku a propagandě, přičemž opět vycházíme z odborné literatury, zabýváme se publicistickým stylem a jazykovými prostředky, které mohla propaganda využívat, metodami ovlivnění příjemce a využitím jazyka k tvorbě mýtů. V úvodu praktické části podáváme přehled žánrů, které se... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Our diploma thesis was concerned with language and propaganda in Mladý svět weekly to 1989. The objective of our work was not only a complex text analysis but also analysis of linguistic devices in terms of propaganda. The task was to analyse linguistic devices of selected text corpuses, specifically always of the introductory spread of the first issue in that particular year from 1959 to 1989. The objective was to find those linguistic devices that were being used in propaganda, sort them according to specific linguistic areas, point out myths that the propaganda created and show how propaganda used language to influence the recipient. Our work consists of a theoretical part and a practical part. The theoretical part deals with the overall historical context of censorship functioning in years 1959-1989. Later on, it gives an overview of the young and children's magazines market. In the next chapter, we give general characteristics of propaganda based on specialized publications. One chapter deals with the way the young perceived propaganda. The last chapter involves the language and propaganda, which also draws from specialized publications. We deal with the language of newspaper reporting and linguistic devices, which the propaganda may have used; methods of influencing the recipient; and using... | en_US |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990012842880106986 | |