Princip místního rozměru v projektech zaměřených na sociální podnikání
Following the Local impact in projects focused on Social Enterprising
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31363Identifiers
Study Information System: 58957
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Šloufová, Romana
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Civil Sector Studies
Department
Department of Civil Society Studies
Date of defense
27. 10. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
sociální ekonomika, sociální podnik, podnikání, stakeholder, lokální ekonomika, místní rozměr, nestátní nezisková organizace, komunitní plánování, trvale udržitelný rozvoj, regionální rozvojKeywords (English)
social economy, social enterprise, stakeholder, local economy, nongovernmental nonprofit organisation, community planning, region development, sustainable developmentDiplomová práce se zabývá naplňováním principu místního rozměru, jako jednoho z klíčových principů sociální ekonomiky v projektech financovaných ze strukturálních fondů EU. První část práce se věnuje konceptu sociálního podnikání a jeho vývoji v ČR v posledních letech, včetně aktuálních možností finanční podpory sociálních podnikatelů ze strukturálních fondů EU. Následuje empirická část zaměřená na vyhodnocení šetření realizovaného přímo v sociálních podnicích, které by mělo přinést zpětnou vazbu z reálného podnikatelského prostředí ohledně chápání principů sociální ekonomiky, které jsou postupně zaváděny do praxe. Naplňování principu místního rozměru je popsáno na základě odpovědí respondentů na výzkumné otázky zjišťující nástroje zveřejnění podniků v lokalitě, formu komunikace a spolupráce se stakeholdery, využívání místních zdrojů a uspokojování místních potřeb, samotné vnímání své role v regionu a zapojení do komunitního plánování.
This graduation thesis is focused on Following the Principle of Local impact in projects focused on Social Enterprising. First chapters bring theoretical concept of Social Economy and Social Enterprising subjects. Second part of the work contains project of research and analysis of information acquired from companies that participated in a research. The Local impact as a fundamental Principle of Social economy is described on the basis of respondent's answers concerning the communication and cooperation with stakeholders, using variety of local resources, satisfying local needs and participating in community planning.