Vyčlenění z třídního kolektivu
Exlusion from classroom community
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31361Identifiers
Study Information System: 89266
Collections
- Kvalifikační práce [23715]
Author
Advisor
Referee
Morávková Krejčová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
13. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce se zabývá problematikou vyclenení z trídního kolektivu u pubescentních žáku. Vyloucení je obvykle doprovázeno ruznými formami ubližování, nabývajícího nezrídka podob šikany. V teoretické cásti autorka shrnuje ruzné teorie oduvodnující vyloucení ze skupiny a pojednává o vekových specifikách pubescentních žáku, jež mohou skupinové jevy facilitovat. Znacný prostor dále venuje výzkumum šikany ve trídních kolektivech. V praktické cásti zkoumá odpovedi žáku na otázku, proc se ve tríde nejakému žákovi ubližuje, a jaké mohou být faktory podporující vyclenení. Ukázalo se, že žáci nejcasteji vyclenují spolužáky verbální formou (nadávky, posmešky, prezdívky apod.), dále uvádí, že obeti jsou odlišné a provokují. Objevily se také rozdílné rizikové faktory závislé prevážne na pohlaví, v menší míre i na veku a typu školy. Predpoklad, že s rostoucím poctem žáku ve tríde poroste neúmerne více pocet ubližovaných, se nepotvrdil.
This thesis deals with the problem of exclusion from classroom among teenagers. The exclusion is usually accompanied by different kinds of maltreatment that quite often lead to bullying. In the theoretical part of the work the author summarizes different theories explaining the process of exclusion from a group considering age specificities of pubescent pupils that may facilitate such group features. The thesis further looks at a research on bullying in classrooms in great detail. In the practical part the athor investigates answers to the question, why somebody in the class is maltreated and which are the risky factors supporting the exclusion. It was revealed that classmates were most commonly excluded by the use of verbal aggression (name-calling, jeers, nick names etc.), further pupils stated that the victims were "unlike" and "heckling". There were also different risky factors depending mostly on gender and to a lesser degree on age and type of school. The hypothesis that the number of maltreated pupils would grow considerably with the increasing number of classmates, was not verified.