Tvorba didaktického testu z učiva mechaniky na gymnáziu
Didactic test creation based on the curriculum of mechanics in gymnasium
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31037Identifiers
Study Information System: 46346
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Consultant
Drozd, Zdeněk
Referee
Dvořáková, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
7. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce je zaměřena na tvorbu didaktického testu ověřujícího znalosti a dovednosti studentů středních škol z učiva mechaniky. Test je sestaven pro jednu vybranou kapitolu - Mechanika tuhého tělesa. Test je vytvořen ve dvou variantách shodné obtížnosti. Test byl ověřován na studentech dvou mladoboleslavských gymnázií: v kvintách Osmiletého gymnázia a v prvních ročnících čtyřletého studia a v kvintě osmiletého studia gymnázia Dr. Josefa Pekaře. Součástí práce je přehled základní teorie tvorby a zpracování didaktických testů a vývoje didaktického testování ve světě i u nás.
Diploma thesis is focused on design of a didactic test verifying knowledge and skills of secondary school students in the field of mechanics. The test is prepared for one selected topic, solid body mechanics. Two equally diffcult alternatives were prepared. Verification of the test took place on students of two secondary schools in Mladá Boleslav: fifth year of eight-year programmes and first year of four-year programmes (16 year old students in both cases). The thesis also contains overview of the theory of didactic tests design and processing and the development of didactic testing both worldwide and in Czech Republic.