Školské rady a jejich místo v české občanské společnosti
School Councils and their Place in the Czech Civil Society
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30962Identifiers
Study Information System: 59262
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Pospíšilová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Liberal Arts and Humanities
Department
Liberal Arts and Humanities - Social Sciences Module
Date of defense
7. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Ve své práci se zabývám školskými radami a jejich přijetím v české společnosti na prahu globálních změn. Práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola přibližuje českou podobu školských rad, pojednává o jejich aktérech a vývoji. Druhá kapitola je věnována společenskému kontextu - éře reflexivní modernizace a společnosti vědění, které s sebou přináší nové požadavky na společnost a jednotlivce a také specifickým českým společenským podmínkám. Třetí kapitola hovoří o změnách a provádění inovací v oblasti školství. Čtvrtá kapitola se zabývá mezinárodním srovnáním školských rad a samosprávy ve školství obecně. Poslední kapitola obsahuje popis diskuze předcházející zřízení školských rad a průzkum mezi řediteli škol po skončení prvního volebního období povinně zavedených školských rad.
In my work I deal with school councils and their acception in czech society standing on the start line of global changes. The work is devided into five chapters. First one attends czech form of the school concils and handle with their actors and evolution. Second chapter is dedicated to social context - to the era of reflexive modernization and the knowledge society that come with new demands for society and individuals and also to specific czech societal conditions. Third chapter talks about changes nad innovation done in the education sphere. Fourth chapter deals with international comparison of school coucils and school self-government in general. The last chapter contains description of debate that preceded estabilishing of the school councils and a survey among head masters of the schools after the first term of obligatory estabilished school councils.