Hodnocení zeměpisných učebnic z hlediska ekologické etiky
Evaluation of geographical textbooks in terms of environmental ethics
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30415Identifiers
Study Information System: 75157
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Kučerová, Silvie Rita
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
18. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ekologická etika, hodnocení učebnic, geografické vzděláváníKeywords (English)
environmental ethics, textbooks evaluation, geographical educationSnad většině lidí je jasné, že přírodu je třeba chránit. Důvody této potřeby se však u jednotlivců liší. Právě důvody, proč přírodu chránit, a vůbec postojem k přírodě jako takové, se zabývá ekologická etika, v níž se projevilo několik názorových směrů, z nichž bude věnována pozornost těmto pěti - teocentrismu, antropocentrismu, biocentrismu, ekocentrismu a evoluční etice. Cílem této práce je zhodnotit míru zastoupení zmíněných ekoetických směrů v českých učebnicích zeměpisu. Vzhledem k tomu, že nabídka zeměpisných učebnic je poměrně široká, jsou hodnoceny pouze učebnice určené pro různé typy středních škol těchto nakladatelství - NČCGS, SPN, Fortuna a Fragment.
It is clear that the nature needs to be protected. But reasons for this need varies with individuals. Enviromental ethics deals with reasons why the nature should be protected and with attitude to the nature itself. In enviromental ethics there are several lines of thought. Here will be paid attention to theese five - theocentrism, athropocentrism, biocentrism, ecocentrism and lifeboat ethics. The aim of this study is to assess the level of representation of lines of though metioned above in Czech geographical textbooks. Considering that there are many of geographical textbooks, only textbooks designated for different types of high schools of publishers NČCGS, SPN, Fortuna and Fragment are evaluated.