Život studentů na koleji: materiální kultura dočasnosti
Student's Life at Dormitories Material of Temporality
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29697Identifiers
Study Information System: 81430
Collections
- Kvalifikační práce [6508]
Author
Advisor
Referee
Ezzeddine, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
26. 10. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce se zaměřuje na materiální kulturu na studentských kolejích. Koleje nabízejí ubytování, které je dočasné, podobně jako je dočasná doba studií. Toto období je pro studenta charakteristické tím, že je neustále na cestách: ať už ve vlaku mezi původním rodičovským domovem a kolejemi, anebo na kolejních chodbách s krabicemi a kufry v rukou. V práci se zabývám tím, jak se studenti prostřednictvím materiálních praktik vztahují k prostoru, v němž bydlí a jenž je dočasný. Konkrétně se zaměřuji na dekorace a věci, jimiž se student na pokoji obklopuje. To, jak se student vztahuje k bydlení na koleji, uvádím do souvislosti s vnímáním domova. Může být student na kolejích "doma"? U studentů pozoruji tendenci si své prostředí zvelebovat a přispívat k vytváření onoho domova: v pokojích si často skrze dekorace zpřítomňují své blízké. Sleduji také protikladnou tendenci, od přetváření prostoru a jeho vylepšování upouštět. Shledávám, že toto chování plyne z vnímání dočasnosti, kterou je kolejní bydlení prostoupeno.
This essay is focused on material culture in students' dormitories. Dormitories offer temporary accomodation, similarly as studies are a temporary period. This time is characteristic of the fact, that a student is permanently on a way: either aboard a train between parents' home and the dormitory - or in a dormitory corridor with hands full of boxes and suitcases. I concentrate on how the students relate themselves through material practices to the space they live in, whereas the place is "temporary". I focus on decorations and things which students use to surround themselves in their rooms. I study a relationship between ways students relate themselves to their living in the dormitory and their perception of home or what home generally means. Is it possible for these students to be at the dormitories "at home"?I observe, that students tend to improve their rooms and create 'a home'. They often make their close persons present through decorations. The students' contradictory movement is not to create, decorate or improve. I conclude, that the second behaviour results from the students' perception of temporality characteristic for the accomodation at the dormitories.