Psychologické problémy vzdělávání dospělých
Psychological problems of adult education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25839Identifiers
Study Information System: 75684
Collections
- Kvalifikační práce [22209]
Author
Advisor
Referee
Reichel, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
14. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Vytyčeným cílem diplomové práce je definování a shrnutí psychologických obtíží, se kterými se setkává dospělý při učení. Dále posouzení toho, jak se projevuje věk a involuční změny organismu na vnímání podnětů při získávání nových poznatků a dovedností. V dnešní době, kdy se celoživotní vzdělávání stalo nezbytnou podmínkou pro kvalitní vykonávání profese, ale i zlepšení hodnoty osobního života je potřebné znát proces učení člověka, jednotlivé druhy učení, fyziologii nejdůležitějších smyslů a uchovávání informací v paměti. V práci jsou uvedeny procesy, které znesnadňují učení s navrženými možnostmi jejich částečné kompenzace či úplným odstraněním. Jsou však i uvedeny procesy napomáhající a usnadňující vzdělávání. Při hodnocení podmínek při učení je v práci vyzdvihnuto pozitivní působení motivace a správně zvoleného cíle, který má být vzděláváním dosažen. Cíl tak musí být objektivně stanoven učícím se dospělým i osobou, která vyučuje. Z tohoto důvodu je důležitý i přístup vyučujícího k vzdělávací činnosti a jeho osobnostní kvality. Pro vypracování diplomové práce byla využita metoda studia odborné literatury z oblasti vývojové psychologie, psychologie osobnosti, pedagogické psychologie a andragogiky.
Defining and summarizing psychological difficulties adult is dealing with during the process of learning is the goal of this thesis as well as appreciation of such factors as age and involutional changes of organism on perception of stimulation while obtaining new information and skills. It is important to know the process of learning itself, individual sorts of learning, physiology of the most important senses and retention of information in one's memory especially nowadays when the lifelong learning is a necessity for proper execution of one's profession. In the thesis you can read more about the operations which complicate one's learning but also about partial possibilities of its compensation or total elimination. The thesis describes helpful processes of learning and processes facilitating learning. Positive motivation and one's properly chosen objective is highly accented while describing evaluation of conditions for learning. The objective must be objectively set up by the student but by the teacher, too. In that accordance the attitude of a teacher and his (her) personality is very significant. The thesis was made by methodology of reasearch in scholarly literature mostly from such discpiplines as evolutional psychology, psychology of personality, pedagogical psychology and theory of education of adults.