Komunikační bariéry v referenčních službách knihovny
Communication barriers in library reference services
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2259Identifiers
Study Information System: 147823
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Jarolímková, Adéla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
6. 2. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
knihovny, referenční služby, sociální komunikace,komunikační bariéryKeywords (English)
libraries, reference services, social comunication, barriers of communicationTato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku komunikačních bariér ve specifickém prostředí referenčních služeb Národní knihovny ČR. Práce představuje v první řádě základní pojmy, které rozvíjí a uvádí do souvislostí s tématem. Úvodní části jsou proto věnované tématice komunikačních bariér a referenčních služeb. Další částí práce je vlastní výzkum referenčního pracoviště, který zpracovává informace poskytnuté o problému od zdejších pracovníků za pomoci řízeného rozhovoru, dotazníků a e-mailové korespondence. Závěrečnou částí je zhodnocení výsledků vyplývajících ze sběru informací. Součástí jsou návrhy změn vedoucí ke zlepšení. Klíčová slova knihovny, referenční služby, sociální komunikace, komunikační bariéry.
This thesis focuses on the problem of issues and barriers in communication channels in the specific environment of the reference services of the National Library of the Czech Republic. The thesis introduces the basic terms and expressions which are further developed and put in context with the topic. The introduction part is therefore dedicated to the topic of communication barriers and reference services. The following part is my own research listing the reference workstations and utilizing the information about the problem provided by the local employees. The information was gathered during monitored interviews, questionnaires and email communication. The final part is an evaluation of the results coming from the gathered data. There are several suggestion on possible improvements included. Keywords libraries, reference services, social comunication, barriers of communication.