Show simple item record

Verification of the Metodology to Support Pre-school Education Individualization at Kindergartens
dc.contributor.advisorOpravilová, Eva
dc.creatorKováčová, Marie
dc.date.accessioned2017-04-19T13:40:23Z
dc.date.available2017-04-19T13:40:23Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/22020
dc.description.abstractCílem diplomové práce je ověřit možnosti uplatňování empatie a akceptace při využití Metodiky pro podporu individualizace předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy. V teoretické části je pojednáno individualizované vzdělávání v kontextu humanistické orientace s důrazem na empatii a akceptaci. Pozornost je věnována individualizovanému předškolnímu vzdělávání v proměnách času. Srovnávány jsou náměty z minulosti s požadavky současnosti a zahrnuta jsou specifika individualizace jednoho ze současných alternativních programů. Předkládány jsou modifikace forem individualizovaného vzdělávání a úvahy o úskalích pedagogického hodnocení v současné předškolní pedagogice. V praktické části je výzkumným šetřením ověřována Metodika pro podporu individualizace předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy na základě pozorování vybraného vzorku dětí mateřské školy. Ověřování je doloženo na individuálních příkladech a završeno shrnutím poznatků o jejím přínosu pro rozvoj potencialit dětí s uplatňováním empatického a akceptující přístupu.cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this Diploma Paper is to verify possibilities of empathy and acceptance practising by using The methodology to support pre-school education individualization at kindergartens. The theoretical part analyses individualised education in the context of humanistic orientation with the emphasis being placed on empathy and acceptance. It focuses on individualised pre-school education in different periods of time. It compares topics from the past with the demands of the present and it also includes particularities of individualization of one of today's alternative programmes. The Paper presents modifications of individualised forms of education and reflection on difficulties of pedagogical evaluation in today's pre-school pedagogy. The practical part consists of a research on The methodology to support preschool education individualization at kindergartens conducted by observing chosen group of children at a kindergarten. The verification is supported by individual examples and topped by a summary of knowledge of how it contributes to childrens' potential development by an application of empathic and accepting attitude.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleOvěření Metodiky pro podporu individualizace předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-01-19
dc.description.departmentKatedra primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId79455
dc.title.translatedVerification of the Metodology to Support Pre-school Education Individualization at Kindergartensen_US
dc.contributor.refereeKropáčková, Jana
dc.identifier.aleph001202067
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je ověřit možnosti uplatňování empatie a akceptace při využití Metodiky pro podporu individualizace předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy. V teoretické části je pojednáno individualizované vzdělávání v kontextu humanistické orientace s důrazem na empatii a akceptaci. Pozornost je věnována individualizovanému předškolnímu vzdělávání v proměnách času. Srovnávány jsou náměty z minulosti s požadavky současnosti a zahrnuta jsou specifika individualizace jednoho ze současných alternativních programů. Předkládány jsou modifikace forem individualizovaného vzdělávání a úvahy o úskalích pedagogického hodnocení v současné předškolní pedagogice. V praktické části je výzkumným šetřením ověřována Metodika pro podporu individualizace předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy na základě pozorování vybraného vzorku dětí mateřské školy. Ověřování je doloženo na individuálních příkladech a završeno shrnutím poznatků o jejím přínosu pro rozvoj potencialit dětí s uplatňováním empatického a akceptující přístupu.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this Diploma Paper is to verify possibilities of empathy and acceptance practising by using The methodology to support pre-school education individualization at kindergartens. The theoretical part analyses individualised education in the context of humanistic orientation with the emphasis being placed on empathy and acceptance. It focuses on individualised pre-school education in different periods of time. It compares topics from the past with the demands of the present and it also includes particularities of individualization of one of today's alternative programmes. The Paper presents modifications of individualised forms of education and reflection on difficulties of pedagogical evaluation in today's pre-school pedagogy. The practical part consists of a research on The methodology to support preschool education individualization at kindergartens conducted by observing chosen group of children at a kindergarten. The verification is supported by individual examples and topped by a summary of knowledge of how it contributes to childrens' potential development by an application of empathic and accepting attitude.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV