Ověření Metodiky pro podporu individualizace předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy
Verification of the Metodology to Support Pre-school Education Individualization at Kindergartens
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22020Identifikátory
SIS: 79455
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kropáčková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
19. 1. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem diplomové práce je ověřit možnosti uplatňování empatie a akceptace při využití Metodiky pro podporu individualizace předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy. V teoretické části je pojednáno individualizované vzdělávání v kontextu humanistické orientace s důrazem na empatii a akceptaci. Pozornost je věnována individualizovanému předškolnímu vzdělávání v proměnách času. Srovnávány jsou náměty z minulosti s požadavky současnosti a zahrnuta jsou specifika individualizace jednoho ze současných alternativních programů. Předkládány jsou modifikace forem individualizovaného vzdělávání a úvahy o úskalích pedagogického hodnocení v současné předškolní pedagogice. V praktické části je výzkumným šetřením ověřována Metodika pro podporu individualizace předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy na základě pozorování vybraného vzorku dětí mateřské školy. Ověřování je doloženo na individuálních příkladech a završeno shrnutím poznatků o jejím přínosu pro rozvoj potencialit dětí s uplatňováním empatického a akceptující přístupu.
The aim of this Diploma Paper is to verify possibilities of empathy and acceptance practising by using The methodology to support pre-school education individualization at kindergartens. The theoretical part analyses individualised education in the context of humanistic orientation with the emphasis being placed on empathy and acceptance. It focuses on individualised pre-school education in different periods of time. It compares topics from the past with the demands of the present and it also includes particularities of individualization of one of today's alternative programmes. The Paper presents modifications of individualised forms of education and reflection on difficulties of pedagogical evaluation in today's pre-school pedagogy. The practical part consists of a research on The methodology to support preschool education individualization at kindergartens conducted by observing chosen group of children at a kindergarten. The verification is supported by individual examples and topped by a summary of knowledge of how it contributes to childrens' potential development by an application of empathic and accepting attitude.