Role zákonů v procesu habituace
The Role of Laws in the Process of Habituation
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205590Identifiers
Study Information System: 278978
Collections
- Kvalifikační práce [24982]
Author
Advisor
Referee
Jirsa, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
8. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Aristoteles|habituace|zákon|ctnost|morální výchova|stud|trest|bolest|slastKeywords (English)
Aristotle|habituation|law|virtue|moral education|shame|punishment|pain|pleasureTato bakalářská práce se zabývá otázkou role zákonů v procesu habituace, a to především na základě Aristotelovy Etiky Nikomachovy. Zaměřuje se na analýzu vztahu mezi vnějšími donucovacími prostředky, zejména strachem z trestu, a vnitřními motivacemi, které vedou k autentickému morálnímu rozvoji. Práce srovnává tři významné interpretační přístupy: Mylese Burnyeata, jenž zdůrazňuje potěšení z ctnostného jednání; Howarda Curzera, který rozpracovává teorii postupné internalizace trestu v podobě pocitu studu; a Martu Jimenez, jež poukazuje na přítomnost zárodků správné motivace již v rané fázi výchovy a v tomto světle interpretuje i pocit studu jako proto-ctnost, umožňující od počátku rozvíjet správnou motivaci. Dále práce zkoumá, jak zákony a společenské normy formují pocit studu a jaký je vztah mezi studem a trestem stanoveným zákonem. S oporou o VII. a VIII. knihu Politiky věnuje rovněž pozornost Aristotelovým úvahám o podobě veřejné výchovy, zejména hudební výchově, která přispívá k rozvoji morální citlivosti a schopnosti rozlišovat krásu ctnostného jednání. Konečným cílem práce je přispět k hlubšímu pochopení komplexního vztahu mezi zákony a morální výchovou v rámci Aristotelova eticko-politického systému.
This bachelor's thesis examines the role of laws in the process of habituation, primarily on the basis of Aristotle's Nicomachean Ethics. It focuses on analysing the relationship between external coercive means, particularly the fear of punishment, and the internal motivations that lead to genuine moral development. The thesis compares three significant interpretative approaches: Myles Burnyeat, who emphasises the pleasure derived from virtuous action; Howard Curzer, who develops the theory of the gradual internalisation of punishment in the form of the feeling of shame; and Marta Jimenez, who points to the seeds of proper motivation already present in the early stages of education, and in this light also interprets the feeling of shame as a proto-virtue that enables the development of proper motivation from the very beginning. Furthermore, the thesis examines how laws and social norms shape the sense of shame and how shame is related to the punishment prescribed by law. Drawing on Books VII and VIII of the Politics, it also considers Aristotle's reflections on the character of public education, especially musical education, which contributes to the cultivation of moral sensibility and the ability to discern the beauty of virtuous action. The primary aim of the thesis is to contribute to a deeper...
