Cesta jako událost / Událost jako cesta
Journey as an event / Event as a journey
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202374Identifikátory
SIS: 270963
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sedlák, Michal
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
4. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
percepce, exprese, prožitek, omezení, experiment, multimedialitaKlíčová slova (anglicky)
perception, expression, experience, limitation, experiment, multimedialityTato diplomová práce se zaměřuje na zkoumání smyslového vnímání a jeho významu v procesu tvorby. Klíčovým tématem je rozvíjení smyslové citlivosti a imaginace prostřednictvím taktilních a multimodálních zážitků, za pomoci experimentu a hry. Motiv cesty je zde chápán jako prostor obsahů, který nabízí široké pole asociací a osobních témat. Zároveň zde představuje přístup k tvorbě a pedagogické praxi, jako tvůrčí proces hledání a objevování. Tento přístup nás vede k novým způsobům vnímání a podporuje vnitřní motivaci i schopnost autentického výtvarného vyjádření. Didaktická část práce představuje výtvarné projekty, jež propojují motiv cesty se smyslovým vnímáním. Praktická část vychází z mé zkušenosti s nočními procházkami, při nichž zkoumám proměnlivost vnímání a prožívání tmy. Práce akcentuje význam pozornosti, smyslové citlivosti a otevřenosti vůči nečekanému, jako klíčových aspektů uměleckého i pedagogického procesu.
This diploma thesis focuses on the exploration of sensory perception and its significance in the creative process.Akey theme is the development of sensory sensitivity and imagination through tactile and multimodal experiences, supported by experimentation and play. The motif of the journey is understood here as a space of content, offering a wide field of associations and personal themes. At the same time, it represents an approach to artistic creation and pedagogical practice, as a creative process of searching and discovering. This approach leads us to new ways of perceiving and supports intrinsic motivation as well as the ability for authentic artistic expression. The didactic section of the thesis presents art projects that connect the motif of the journey with sensory perception. The practical part is based on my personal experience with nighttime walks, during which I explore the shifting perception and experience of darkness. The work emphasizes the importance of attention, sensory sensitivity, and openness to the unexpected as key aspects of both the artistic and pedagogical process.
