Analýza přístupu k výuce environmentální výchovy na vybraných českých základních školách
Analysis of the approach to teaching environmental education at selected Czech elementary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192928Identifiers
Study Information System: 251624
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hrudkaj, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Adult education and educational management
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
analýza, dotazníkové šetření, průřezové téma, výuka enviromentální výchovy, základní školyKeywords (English)
analysis, cross-cutting theme, elementary schools, questionnaire survey, teaching enviromental educationCílem diplomové práce s názvem Analýza přístupu k výuce environmentální výchovy na vybraných českých základních školách je analyzovat metody, které pedagogové základních škol používají ve výuce environmentální výchovy a jejich dopad na postoje žáků 8. a 9. tříd. Byla hledána jejich závislost prostřednictvím Pearsonova koeficientu korelace. Práce předkládá jednak obecná teoretická východiska domácího a stručně mezinárodního pojetí enviromentální výchovy v rámci vzdělávání na základních školách, jednak zkoumá faktickou realizaci environmentální výchovy jako průřezového tématu v českém základním školství. Práce obsahuje teoretickou a empirickou část. Důležitá východiska teoretické části tvoří definice pojmů, popis enviromentální výchovy jako průřezového tématu v Rámcových vzdělávacích programech pro základní vzdělávání a také popis obecných cílů environmentálního vzdělávání definovaných vybranými mezinárodními společenstvími, jichž je Česká republika členem, konkrétně Evropskou unií, Radou Evropy, Organizací spojených národů a Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. V práci byly zohledňovány i konkrétní Školní vzdělávací programy vybraných škol. Empirickou část práce tvoří kvantitativní výzkumné šetření prostřednictvím dotazníku, distribuovaného elektronicky mezi žáky 8. a žáky 9. tříd ZŠ a...
The aim of the thesis Analysis of the approach to teaching environmental education at selected Czech elementary schools is to analyse the methods used by elementary school teachers in teaching environmental education and their impact on the attitudes of 8th and 9th grade students. Their dependence was sought through Pearson's correlation coefficient. The thesis presents both general theoretical background of domestic and briefly international conception of environmental education in elementary school education and examines the actual implementation of environmental education as a cross-cutting theme in Czech elementary education. The thesis contains a theoretical and an empirical part. Important starting points of the theoretical part are the definition of terms, description of environmental education as a cross-cutting topic in the Framework Educational Programmes for Elementary Education and also description of general objectives of environmental education defined by selected international organisations of which the Czech Republic is a member, namely the European Union, the Council of Europe, the United Nations and the Organisation for Economic Co-operation and Development. The specific School Education Programmes of the selected schools were also taken into account. The empirical part of the...