Analýza tvorby mediálního obrazu politických stran: komparace KDU-ČSL a České pirátské strany
Analysis of the development of the media image of political parties: comparison of KDU-ČSL and the Czech Pirate Party
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191260Identifiers
Study Information System: 268339
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Hájek, Lukáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science
Department
Department of Political Science
Date of defense
18. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce se zabývá analýzou tvorby mediálního obrazu politických stran se zaměřením na dvě parlamentní strany KDU-ČSL a Českou pirátskou stranu, které jsou v práci komparovány. Zároveň také zkoumá roli jednotlivých aktérů, tedy například politiků či jejich komunikačních týmů při tvorbě mediálního obrazu. V první teoretické části jsou přestaveny relevantní teorie, koncepty, metody, nástroje a další pojmosloví spojené s politickou komunikací a s tvorbou mediálního obrazu jako jsou například personalizace politiky, profesionalizace marketingových postupů, Public Relations či agenda-setting. Ve druhé části je poté popsána metodologie, která zahrnuje výzkumný rámec práce. Třetí část přináší stručné přestavení zkoumaných stran, které je následně zakomponováno do výzkumné části práce. Ve čtvrté části je představený kvalitativní výzkum práce, který vychází z polostrukturovaných rozhovorů s představiteli ze zkoumaných stran, a to se členy komunikačního týmu a s jednotlivými politiky na různých úrovních - představitelé z předsednictva strany, z krajské politiky a z komunální politiky. Nejdříve jsou popsány výsledky rozhovorů s představiteli z KDU-ČSL, následně stejným způsobem výsledky rozhovorů s aktéry z České pirátské strany a informace získané z těchto rozhovorů jsou komparovány a zasazeny do...
This thesis deals with the analysis of the media image of political parties, focusing on two parliamentary parties, the KDU-ČSL and the Czech Pirate Party, which are compared in the thesis. At the same time, it also examines the role of individual actors, i.e. politicians or party communication teams, in the creation of the media image. In the theoretical part, relevant theories, concepts, methods, tools and other terminology related to political communication and media image creation, such as personalisation of politics, professionalisation of marketing practices, public relations or agenda-setting, are presented. The second part then describes the methodology, which includes the research framework of the thesis. The third part provides a brief presentation of the parties under study, which is then incorporated into the research part of the thesis. The fourth part presents the qualitative research conducted for the thesis, which is based on semi-structured interviews with officials from the parties under study, namely with members of the party's communication team and with individual politicians at different levels - officials from the party's presidency, from regional politics and from municipal politics. Here, the interview results with KDU-ČSL representatives are first detailed, subsequently...