Monitoring preventivních aktivit na školách zapojených do programu Unplugged a nPrevence
Monitoring of preventive activities in the schools involved in the programme Unplugged and nPrevention
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1883Identifiers
Study Information System: 171597
Collections
- Kvalifikační práce [4451]
Author
Advisor
Referee
Gabrhelík, Roman
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Adictology First Faculty of Medicine and General University Hospital in Prague
Date of defense
27. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
primární prevence, preventivní aktivita, rizikové chování, efektivitaKeywords (English)
primary prevention, preventive activity, hazardous behavior, effectivityVÝCHODISKA: Školská prevence v České republice je velmi diskutovaná a stále se vyvíjející oblast. Její kvalitní a efektivní poskytování je klíčem k zamezení rozvoje rizikového chování u dětí a mladistvých. Je nezbytné, aby preventivní programy byly poskytované dle nejnovějších poznatků z výzkumných studií a plnily tak svůj účel. CÍLE A VÝZKUMNÉ OTÁZKY: Tato diplomová práce si kladla dva základní cíle. Prvním z nich bylo zjistit, zda a jaké preventivní aktivity probíhaly na školách zapojených ve studii (tedy jaké jsou formy těchto preventivních aktivit, jaká je jejich časová dotace a způsob zajištění) během školního roku 2014/2015. Druhým cílem bylo definovat rozdíly mezi školami, v nichž probíhaly preventivní aktivity v rámci běžného tzv. preventivního programu školy (kontrolní skupina škol) a mezi školami, kde navíc probíhal program Unplugged ve své základní nebo rozšířené verzi (experimentální skupina škol). METODY: Pro zisk dat byla zvolena kvantitativní metoda online dotazníku, pomocí databáze Qualtrics. Oslovené školy a školská zařízení byla do studie vybírána metodou randomizace. Získaná data byla vyhodnocena pomocí základní deskriptivní statistiky. VÝSLEDKY: Získané výsledky poukazují na neustálý vývoj a zvyšování odbornosti realizovaných preventivních programů. Celkově školy, které se...
BACKROUND: A school prevention is a very discussed and continuosly developing area in Czech Republic. Its quality and effective providing are the keys for preclusion of hazardous behavior development of children and adolescents. It is essential the preventive programs to be provided in accordance with the latest research findings in order to serve the purpose. AIMS: This diploma thesis aimed at two basic targets. The first one was to find out if any and which preventive activities took place at schools participating in a study (which forms of these preventive activities exist, what is their time allocation and a way of their assurance) during the termtime 2014/2015. The second target was to define differences between schools, which the preventive activities were executed in terms of a normal a.k.a school preventive program (a control group of schools) at and between schools, which in addition the program Unplugged took place in its basic or extended version (an experimental group of schools) at. METHODS: To obtain the data a quantitative method of online questionnaire was chosen, via Qualtrics database. The addressed schools and school institution were selected for the study by a randomization method. The retrieved data was evaluated via a basic descriptive statistics. RESULTS: The retrieved...