Rozhodovací pravidla pro projekt Pogamut 2
Production rules for the project Pogamut 2
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18567Identifiers
Study Information System: 49598
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Sýkora, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Computer Science
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
9. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Projekt Pogamut 2 umožňuje rychlou tvorbu chování agentů v komplexním prostředí hry Unreal Tournament 2004. Původní systém pro řízení rozhodovacími pravidly (POSH) byl nyní doplněn o systém pro řízení fuzzy rozhodovacími pravidly. Cílem práce bylo zvolit vhodný fuzzy systém, zjistit jakým způsobem je možné takový systém do projektu připojit a také zjistit jaké možnosti a jaké obtíže použití fuzzy pravidel přináší. Tato práce seznamuje s teoretickými východisky, jejich aplikací, navrženou architekturou, její částečnou implementací a s příkladem agenta řízeného implementovaným fuzzy systémem, jehož funkčnost byla ověřena několika experimenty. Tato práce má rovněž sloužit jako podklad pro další rozšíření, zejména plnou implementaci navržené architektury, vytvoření uživatelského rozhraní jako součásti IDE projektu Pogamut 2, a pro širší možnosti experimentů s agenty řízenými fuzzy rozhodovacími pravidly.
The project Pogamut 2 provides a possibility of fast prototyping of agent behaviours in a complex envirorment of the Unreal Tournament 2004 computer game. A fuzzy rule based system was introduced to be used beside the POSH rule based system, which was already a part of the project. Aiming to find out how exactly is it possible to add such system and what possibilities or complications it brings, this thesis presents the theoretical presumptions, their application, a design of an architecture, it's partial implementation and an example of agent controlled by the implemented fuzzy system. The agent's functionality was proved by several experiments. This thesis should also be a basement for furher work, such as full implementation of presented architecture, adding an user interface integrated within Pogamut IDE, and for wider possibilities of experimenting with the fuzzy agents.