Využití zážitkové virtuální reality k minimalizaci úzkosti u dětí se závažnou život limitující diagnózou.
The use of experiential virtual reality to minimize anxiety in children with life-limiting condition.
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/185607/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185607Identifiers
Study Information System: 248926
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Vlčková, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
virtuální realita|VR|zážitková intervence|děti|život limitující diagnózaKeywords (English)
virtual reality|VR|experiential intervention|children|life-limiting diagnosisPředkládaná diplomová práce se zabývá využitím virtuální reality jakožto zážitkové intervence pro mírnění úzkostí u dětí se závažnou život limitující či ohrožující diagnózou. Literárně přehledová část je založena na třech stěžejních kapitolách v rámci kterých, je nastíněn: a) život dětí s těmito závažnými nemocemi s hlavním zaměřením na časté návštěvy ve zdravotnických zařízení za účelem poskytování lékařské péče a léčby, b) nejčastěji zmiňované aspekty psychologického distresu u těchto dětí a jejich rodin a c) základní informace a přehled možného užití virtuální reality jako psychologické intervence a jejího efektu u pediatrické populace. Empirická část diplomové práce je designovaná jako studie proveditelnosti na základě které, bylo potvrzeno, že je VR intervence v kontextu nemocničního prostředí proveditelná a je dětskými pacienty dobře tolerovaná a pozitivně přijímaná. Vybrané metody sběru dat jsou pro děti zvládnutelné a nezatěžující. Celková míra distrakce byla vysoká u všech účastníků, až na jednoho, který reportoval hru jako málo zábavnou a nebyl schopen se na ni soustředit. Sekundární analýzy zaměřené na pilotní evaluaci efektu VR na mírnění úzkosti nastínily možný efekt VR ve snižování úzkosti. Tento pilotní výsledek je však nutné ověřit v dalších výzkumech s komplexní metodologií...
This thesis focuses on the use of virtual reality as an experiential intervention to alleviate anxiety in children with severe life-limiting or life-threatening diagnoses. The literature review section is based on three main chapters outlining: a) the life of children with these serious illnesses with a main focus on frequent visits to health care facilities for medical care and treatment, b) the most frequently mentioned aspects of psychological distress in these children and their families, and c) background information and an overview of the possible use of virtual reality as a psychological intervention and its effect in the paediatric population. The empirical part of the thesis is designed as a feasibility study based on which, it was confirmed that VR intervention is feasible in the context of a hospital setting and is well tolerated and positively accepted by paediatric patients. The selected data collection methods are manageable and non-intrusive for children. The overall level of distraction was high for all participants, except one who reported the game as not very enjoyable and was unable to concentrate. Secondary analyses that were focused on a pilot evaluation of the effect of VR on anxiety reduction outlined the potential effect of VR in reducing anxiety. However, this pilot result...