Greenwashing - fenomén falešné udržitelnosti na trhu kosmetiky
Greenwashing - the fake sustainbility phenomenon in cosmetic industry
bakalářská práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185215Identifikátory
SIS: 251861
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Schneiderová, Soňa
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Marketingová komunikace a public relations
Katedra / ústav / klinika
Katedra marketingové komunikace a public relations
Datum obhajoby
12. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Greenwashing, udržitelnost, kosmetický průmysl, zelený marketing, generace ZKlíčová slova (anglicky)
Greenwashing, sustainibility, cosmetics, green marketing, green products, generation ZV současnosti je veřejnost zahlcena takzvanými zelenými pojmy na obalech kosmetických produktů. Marketingová komunikace se posouvá ke své zelené verzi, orientuje se na uspokojení rostoucího zájmu o ochranu životního prostředí. Zároveň vzniká nebezpečný prostor, kterého značky využívají pro klamání veřejnosti způsobené, často i nechtěně, kvůli nedostatečné komunikaci dopadu jejich produktu na životní prostředí. Právě falešná udržitelnost neboli greenwashing v kosmetice je předmětem této práce. Výzkum zaměřený na generaci Z a její vnímání tohoto fenoménu ukazuje, že se i mladá generace s velkým množstvím zdrojů informací v tématu ztrácí a kvůli nadužívání zelených pojmů v marketingových kampaních se objevuje skepse i vůči značkám, které jdou správným směrem. Zásadním problémem je nedostatečná legislativa, přístup mnoha firem, které zákazníky klamou za účelem většího profitu, čímž podkopávají kredibilitu ostatních značek na trhu kosmetiky.
Currently, the public is overwhelmed with so-called "green" terms on cosmetic product packaging. Marketing communication is shifting towards its green version, which aims to satisfy the growing interest in environmental protection. At the same time, a dangerous space is emerging, which brands use to deceive the public through inadequate communication about the impact of their products on the environment. The focus of this thesis is on this false sustainability in the cosmetics industry, also known as greenwashing. Research targeting Generation Z and their perception of this phenomenon reveals that even the younger generation, with access to a vast amount of information on the topic, becomes confused and skeptical due to the overuse of green terms in marketing campaigns. This skepticism extends even to brands that are genuinely moving in the right direction and following the rules that are set. A significant problem lies in the lack of proper legislation and the approach of many companies that deceive customers for the sake of higher profits, thereby undermining the credibility of other cosmetic brands in the market.
