Didaktická hra "Odchyt ptáků"
Didactic Game "Birds Trapping"
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184574Identifiers
Study Information System: 242842
Collections
- Kvalifikační práce [20315]
Author
Advisor
Referee
Blažová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools
Department
Department of Biology Education
Date of defense
8. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
didaktická hra, autorská hra, odchyty ptáků, spolupráce v týmu, komunikaceKeywords (English)
educational game, authorial game, birds trapping, teamwork, communicationCílem této diplomové práce je vytvoření autorské didaktické hry s tématikou výzkumů a odchytů ptáků pro žáky vyššího stupně gymnázia (střední školy). Pro účely této hry jsou nejprve pospány principy a přínosy didaktických her i historie chytání ptáků převážně na území dnešní České republiky. Didaktická hra žáky provází od historického chytání ptáků (čihařství) až po moderní metody odchytů ptáků z důvodů kroužkování a dalšího výzkumu. Tato hra u žáků prohlubuje znalosti daného tématu, současně se nenásilnou formou dotýká historie a zeměpisných znalostí o naší zemi. U žáků je rozvíjena spolupráce, schopnost se slovně vyjádřit, vzájemná komunikace a hledání řešení a kompromisů. Hra je koncipována pro menší třídní kolektiv, přičemž žáci spolupracují v malých skupinách (3 - 4 žáci), které mezi s sebou soutěží. Autorská hra byla otestována v různorodých kolektivech. Na základě těchto zkušeností byla ověřena vhodnost hry pro žáky a byly popsány problematické body v pravidlech i celkovém pojetí hry. Klíčová slova: didaktická hra, autorská hra, odchyty ptáků, spolupráce v týmu, komunikace
Creation of an authorial didactic game with the topic of birds' research and birds trapping is the aim of this master thesis. The game guides high school students from historical birds trapping to modern research trapping methods for the purpose of bird ringing and further research. For the purposes of this game there are firstly described principles and benefits of didactic games as well as the history of birds trapping mainly in the territory of today's Czech Republic. The didactic game deepens the students' knowledge of the topic, concurrently it touches on the history and geographical knowledge of our country. Students develop their cooperation, verbal communication and the search for solutions and compromises. The game is designed for the smaller class group, students cooperate in small groups (3 - 5 students) which compete. Authorial game was tested in diverse class groups. Based on these experiences was verified the suitability of the game for students and were described the problematic points in the game rules and in the whole concept of the game. Key words: educational game, authorial game, birds trapping, teamwork, communication