Etická výchova jako prostředek primární prevence šikany
Ethical Education; a Tool in the Prevention of Bullying
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18443Identifiers
Study Information System: 493
Collections
- Kvalifikační práce [2773]
Author
Advisor
Referee
Váňová, Miroslava
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teaching of Religion, Ethics and Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce "Etická výchova jako prostředek primární prevence šikany" pojednává o problematice šikany, mapuje její následky a nabízí řešení formou její prevence. Proniká ke kořenům tohoto způsobu zastrašování a zároveň zkoumá chování jak dobrovolných, tak nedobrovolných aktérů. Etická výchova může být efektivním nástrojem prevence šikany pokud se realizuje záměrný soubor aktivit v rámci základních vzdělávacích metod. Tato práce popisuje obsahy a metody uvádějící etickou výchovu v praxi se všemi teoretickými postoji podloženými praktickými vzdělávacími prvky. Výzkum byl proveden na českých základních školách a zkoumá míru šikany, ochoty pomáhat a stupeň empatie mezi žáky s různou úrovní etického vzdělání.
This thesis, "Ethical Education; a Tool in the Prevention of Bullying" defines the concept of bullying, maps its consequences and offers solutions for its prevention. It considers the roots of such intimidation, while examining the conduct of both willing and unwilling participants. 'Ethical Education' can be an effective bullying prevention tool when implemented as an intentional set of activities within primary educational settings. This work describes the contents and methods used to put 'Ethical Education' into practice, with all theoretical approaches reflecting practical educational elements. Research was conducted in Czech primary schools and investigated degrees of bullying, helpfulness, and levels of empathy among pupils receiving varying levels of ethical education.