Emoční inteligence v období vynořující se dospělosti a výchovné styly rodičů
Emotional intelligence in emerging adulthood and parenting styles
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183210Identifiers
Study Information System: 242812
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Širancová, Katarína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
15. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
emoční inteligence|výchovné styly|výchovné řízení|vynořující se dospělostKeywords (English)
Emotional Intelligence|Parenting Styles|Parental Control|Emerging AdulthoodTato bakalářská práce se zabývá vztahem emoční inteligence a výchovných stylů v rodině u lidí ve věku vynořující se dospělosti. Literárně přehledová část shrnuje současné poznatky o konceptu emoční inteligence, jejích složkách, nástrojích měření a jejím významu ve vývoji člověka. Dále práce charakterizuje období vynořující se dospělosti dle Arnetta a jeho specifika. Následně se zabývá výchovnými styly rodičů, především dle modelu devíti polí podle Čápa a Mareše. V poslední řadě práce shrnuje dosavadní poznatky o vztahu mezi emoční inteligencí a rodičovskou výchovou. Návrh výzkumného projektu si klade za úkol zjistit pomocí Dotazníku pro zjišťování způsobu výchovy v rodině a testu emoční inteligence MSCEIT, souvislost mezi výchovným stylem rodičů a emoční inteligencí adolescentů ve věku 18-22 let. Hlavní otázky, které si výzkum bude klást, se zaměřují např. na vztah mezi zjištěnou mírou emoční inteligence u adolescentů s příznivými/optimálními styly výchovy oproti těm s méně příznivými styly výchovy; či na rozdíly v emoční inteligenci u respondentů reflektujících u svých rodičů kladný nebo záporný emoční vztah a různé formy vedení (slabé, rozporné, střední a silné).
This bachelor's thesis deals with the relationship between emotional intelligence and parenting styles among people in the age of emerging adulthood. The literary review part summarizes current knowledge on the concept of emotional intelligence, its components, diagnostic tools and its significance in human development. Furthermore the work characterizes the period of emerging adulthood according to Arnett and its specifics. Additionally, it deals with parenting styles, mainly according to the model by Čáp and Mareš. Lastly, the thesis summarizes the findings so far on the relationship between emotional intelligence and parental upbringing. The proposal of the research project aims to observe, using the Family Parenting Questionnaire and the MSCEIT emotional intelligence test, the connection between the parenting style and the emotional intelligence of adolescents aged 18-22. The research will mainly deal with questions focused, for instance, on the relationship between the observed level of emotional intelligence in adolescents with favorable/optimal parenting styles versus those with less favorable parenting styles; or on differences in emotional intelligence among respondents reflecting a positive or negative emotional relationship with their parents and different forms of control (weak,...