Mimoškolní mediální zkušenost jako prostředek osvojování cizího jazyka v mladším školním věku
Out-of-school media experience as a resource for L2 learning in primary school age
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183155Identifiers
Study Information System: 243677
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Chládková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
12. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
mediální zkušenost|autonomní učení|angličtina mimo školu|cizí jazyk|případová studieKeywords (English)
media experience|autonomous learning|extramural English|L2|case studyBakalářská práce na základě případové studie zkoumá, jak vstupuje mimoškolní mediální zkušenost (počítačové hry, YouTube aj.) do osvojování cizího jazyka u dítěte mladšího školního věku a jak tento proces vnímá samo dítě a jeho dospělé okolí. Pomocí kombinace polostrukturovaných rozhovorů s dítětem i rodičem, mediálního a jazykového deníku obou participantů práce zjišťuje, kolik času dítě tráví v kontaktu s cizím jazykem, jakými mediálními prostředky je tento kontakt umožněn a jak se dále odráží v jeho každodenním projevu. Participativní sběr dat trval jeden týden. Smyslem této práce je především poukázat na danou problematiku a nutnost jejího dalšího zkoumání. Klíčová slova: mediální zkušenost, autonomní učení, angličtina mimo školu, cizí jazyk, případová studie
Based on a case study the bachelor's thesis examines how the extramural media experience (computer games, YouTube etc.) enters the acquisition of L2 of a primary school age child and how the child himself and the adults around him perceive this process. Combining the method of semi structured interview with the child and one of his parents and a media diary of both participants the bachelor's thesis determines how much time the child spends in contact witch L2, what medium enables this contact and how it reflects in everyday discourse. The participatory data collection took one week. The purpose of this thesis is primarily to point out the issue and the necessity of its further examination. Key words: media experience, autonomous learning, extramural English, L2, case study