Využití signální gramatiky a sémantizace v prezentaci češtiny jako cizího jazyka na sociálních sítích
Signal Grammar and Semantization in the Presentation of L2 Czech Language on Social Networks
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182786Identifiers
Study Information System: 255411
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Starý Kořánová, Ilona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Bohemistics for Foreigners
Department
Institute of Czech Studies
Date of defense
13. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výklad české gramatiky|sémantizace|signální gramatika|nová média|sociální sítě|Instagram|content marketing|rusky mluvící studentiKeywords (English)
interpretation of Czech grammar L2|semantization|signal grammar|new media|social networks|Instagram|content marketing|Russian speaking studentsMagisterská práce otevírá širší diskusi ohledně výuky cizích jazyků v době nových médií, především analyzuje formáty zpracování gramatiky a slovní zásoby češtiny pro cizince na vybraných instagramových profilech zaměřených na rusky mluvící studenty a mapuje nové prostředky tzv. signální gramatiky. Práce vychází z teorie signální gramatiky, vizualizace gramatických pravidel a sémantizace, které zároveň propojuje s poznatky z teorie mediální komunikace na Instagramu. Autor ukazuje zvláště nové postupy ve formátování jazykové látky a jejich transformaci ve srovnání s tištěnými učebnicemi v digitální době. Klíčová slova Výklad české gramatiky, sémantizace, signální gramatika, nová média, sociální sítě ve výuce, Instagram, content marketing, rusky mluvící studenti
The master's thesis opens up a broader discussion on foreign language teaching in the age of new media, in particular analyzes L2 Czech presentation formats of grammar and vocabulary in selected Instagram profiles dedicated for Russian-speaking students. It also maps the new forms of signal grammar. The thesis is based on the theory of signal grammar, visualization of grammatical rules and lexical semantization. Language theory is also connected with the theory of media communication on Instagram. Above all, the author shows new procedures in the formatting of language material and their transformation in contrast to printed textbooks in the digital age. Klíčová slova Interpretation of Czech grammar L2, semantization, signal grammar, new media, social networks in the education, Instagram, content marketing, Russian speaking students