Slovesný systém italštiny a jeho úskalí z perspektivy českých studentů italianistiky
The system of Italian verbs and its challenges from the perspective of Czech students of Italian Studies
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182633Identifiers
Study Information System: 248800
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Štichauer, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Italian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
14. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
učení, osvojování jazyka|slovesný systém|slovesný čas|slovesný způsob|italština jako L2|transfer|chybaKeywords (English)
language learning, acquisition|system of verbs|verb tense|grammatical mood|L2 Italian|transfer|errorPráce je zaměřena na slovesný systém italštiny, a to především na oblasti problematické pro české studenty. Úvodní část práce má za cíl poskytnout teoretický základ související s osvojováním L2, typologiemi chyb a představit přehled italského slovesného systému. To by mělo umožnit komplexní analýzu a rozbor studentských testů v aplikační části. V aplikační části jsou na základě rozlišností italského a českého slovesného systému a specifik toho italského, stanoveny hypotézy problematičnosti některých italských slovesných jevů pro české studenty. Jsou také položeny výzkumné otázky, které by měly zodpovědět v jakých oblastech jazyka a v jakých typech testovacích cvičení studenti nejvíce chybují. Výsledky analýzy by také měly poukázat na chybovost v rámci ročníků a předložit potenciální příčiny chyb. Klíčová slova učení/osvojování jazyka, slovesný systém, slovesný čas, slovesný způsob, italština jako L2, transfer, chyba.
The thesis focuses on the verb system of Italian language, specifically addressing areas that Czech students tend to find problematic. The theoretical section aims to provide a solid theoretical foundation in relation to L2 acquisition, error typologies, and an overview of the Italian verb system. This will enable a comprehensive analysis of student tests in the practical section. In the practical section, based on the disparities between the Italian and Czech verb systems and the peculiarities of the Italian system, hypotheses are formulated regarding the challenging nature of certain Italian verb phenomena for Czech students. Research questions are also posed to determine the areas of the language and types of test exercises where students make the most errors. The analysis results should also highlight error rates throughout students' the course and identify potential causes of these errors. Keywords: language learning/acquisition, system of verbs, verb tense, grammatical mood, L2 Italian, transfer, error.